De juiste opbouw van je URL’s lijkt maar een minimaal stukje van het grote SEO-kader. Toch moet je het belang ervan niet onderschatten. Goede URL’s zorgen voor meer trafiek en maken je website beter vindbaar.
Hier zijn 9 best practices voor het structureren van je URL's!
#1 Bouw je url’s logisch op
Als je jouw URL’s logisch opbouwt, maak je het voor zoekmachines gemakkelijker om te zien waar je pagina over gaat. Zorg voor duidelijke categorieën op jouw website en breng daar al je pagina’s in onder.
Een voorbeeld: op deze website werken we met de volgende URL-opbouw voor onze blogs: domein/categorie/blogtitel. Bijvoorbeeld:
Deze URL-structuur vertelt Google én de lezer dat dit stuk gaat over, én gerelateerd is aan de categorie "Inbound Marketing". Handig, toch?
In de praktijk zien we echter nog veel websites die URL’s hanteren zoals: domein/nummer, of: domein/datum/nummer. Geef toe: hiermee geef je Google en je lezer weinig waardevolle informatie.
Bekijk maar het verschil tussen een voor-lezers-nietszeggende URL zoals
ten opzichte van een iets uitgebreider broertje
en een behoorlijk clean lezende url als
Uit een volledig andere sector zie je de 'lege' subfolders "product" en "714386" van Coolblue
naast een duidelijke URL van Amazon:
SEO-marketeer Eric Siu deed onlangs een simpel testje. Hij zocht ruim honderd zoektermen op in Google en vertelt er over in de podcast ‘Marketing Class episode 177’.
Minder dan 11 procent van de resultaten op de eerste pagina bevatte een datum in de URL. Minder dan 6 procent op de eerste pagina had een rommelige URL-structuur met cijfers of rare karakters, Bijna alle resultaten hadden keurige subfolders en secties.
Medepresentator Neil Patel stelt dat hij, door de URL’s op zijn website te verbeteren, 40 procent meer organisch verkeer kreeg via Google in 30 dagen tijd. Kan tellen... voor een op zich eenvoudig verhaal.
Noot: bij de voorbeelden hierboven uit de uitgeefwereld (kranten, ...) kan je uiteraard de bemerking maken dat nieuws vooral 'nieuw' moet zijn, m.a.w. snel geconsumeerd wordt, en daarom de url-structuur (en ook vindbaarheid van de artikels) van minder belang kan (mag) zijn.
#2 Houd je url’s kort
Hoewel Google en andere zoekmachines prima kunnen omgaan met lange links, is het toch beter om de lengte van je URL’s enigszins te beperken.
Een maximum van 100 tekens lees je als een goede richtlijn.
Een hele lange URL is voor gebruikers minder eenvoudig te kopiëren en ziet er niet goed uit als deze wordt gedeeld op social media. Zoals je weet, behoren backlinks naar jouw site tot de top drie van belangrijkste ranking factoren van Google. Zonde dus om daar kansen te laten liggen.
Gebruik je URL-shorteners, zoals Bitly, om dit probleem te omzeilen? Niet altijd het beste idee: uit diverse onderzoeken blijkt dat links die de domeinnaam van de website bevatten, sneller gedeeld worden dan links die niet blootgeven waar ze je naartoe sturen. Bitly zelf stelt trouwens dat hun Branded Short Domains, waarin 'bit.ly' wordt vervangen door je merknaam, een 34 procent hogere click-through rate hebben.
#3 Vermijd query strings van tekens en cijfers
Probeer strings van tekens en cijfers zoveel mogelijk te vermijden in je URL’s. Die worden meestal veroorzaakt door filters (vooral bij e-commerce) en dynamische parameters. Niet alleen zijn zulke URL’s lastig om te lezen voor zoekmachines, ze zien er ook gewoon lelijk uit. Als gebruiker klikt je liever op een heldere, informatieve link dan op een domeinnaam met 20 cijfers en tekens eraan vast.
Een aantal leestekens in URL’s levert zelfs veiligheidsproblemen op. SEO-marketeer Rand Fishkin van MOZ verwijst naar het volgende overzicht van tekens die je mag gebruiken:
#4 Url's hoeven je site-structuur niet te volgen
Het is niet nodig om al je subcategorieën op te nemen in je URL’s. Dit maakt ze onnodig lang en voegt op SEO-vlak weinig toe. Zo’n lange URL vol subcategorieën kan zelfs een ontmoedigende uitwerking hebben op gebruikers.
Crawlers (Google, bijvoobeeld) gaan je site-structuur niet samenstellen op basis van je url's, maar bijvoorbeeld door je breadcrumb-structuur. Je mag dus gerust afwijken van je site-structuur in je url's
Kijk naar deze url met 4 subfolders:
Die pagina zit in de sitestructuur onze ondernemingen > btw > aangifte > periodieke_aangifte > verplichte_voorschotten
je zou van deze url best een geoptimaliseerde versie kunnen maken als
Welke link zou je het snelst aanklikken om je te gaan verdiepen in deze taaie kost? Juist.
#Inbound-tip# Subfolders zijn een prima basis voor het segmenteren van leads.
Tools als HubSpot bieden de mogelijkheid om na te gaan wie van je leads op jouw site zit en welke pagina's ze bekijken. Om dat praktisch te houden, is het handig om je activiteiten of diensten in folders te plaatsen op je site.
Wil Bol.com een lijst maken van iedereen die bijvoorbeeld 5 keer een pagina rond smartphones bekeken heeft, dan kan dat makkelijk in HubSpot worden ingesteld met de opzet van een goede URL-structuur:
#5 Neem geen datums op in je url’s
Ben je geen nieuwssite, waar de versheid van je content van belang is? Vermijd dan de volgende, veelvoorkomende linkstructuur: domein/2017/02/10/titel/.
Door subfolders met datums op te nemen in je URL’s, zeg je eigenlijk tegen Google: deze pagina is prioritair gerelateerd aan ... een getal of datum. Je maakt het zo moeilijker voor zoekmachines om in te schatten waar de pagina over gaat. Contra-productief voor je SEO dus.
Heb je deze datum-subfolders niet nodig, probeer ze er dan uit te laten, adviseert Eric Siu in de eerder genoemde podcast.
We voerden deze verandering ooit door bij een uitgever en 75 tot 80 procent van de rankings ging omhoog. Trafiek ging ook omhoog!
In WordPress kun je de linkstructuur van je website eenvoudig aanpassen bij Instellingen > Permalinks. Opgelet: zorg wel voor goede redirects als je gaat rommelen in de URL-structuur! Als je 404-fouten krijgt, werkt je aanpassing averechts.
#6 Maak je url's goed leesbaar
Creëer goed leesbare, heldere URL’s die consistent zijn met de inhoud van de pagina. Hiermee help je zoekmachines én gebruikers om snel te bepalen waar jouw pagina over gaat.
Je bereikt dit het gemakkelijkst door de URL te baseren op je pagina- of blogtitel. De meeste CMS’en, waaronder WordPress en HubSpot, doen dit al automatisch voor je. Slugify is een handige gratis tool waarmee je zelf titels kunt omzetten in URL’s, en staat hier ten huize leadstreet constant in een venster open.
Slugify: must-have favourite in je browser:
Het is op zich niet erg als er lidwoorden en stopwoorden (de-het-van-...) in blijven staan. Je kunt deze eventueel weghalen om de link korter en makkelijker leesbaar te maken.
Een nette, informatieve link heeft een hoger doorklikpercentage en wordt door gebruikers sneller gedeeld. Dat zijn belangrijke signalen voor Google om je website hoger te laten ranken.
#7 Neem keywords op in je url's
Neem keywords op in je URL’s!
We herhalen: neem keywords op in je URL's!
Het blijft nog steeds een belangrijke best practice voor SEO:
- Het helpt Google om te bepalen waar je pagina op moet ranken.
- Gebruikers zien sneller waar de pagina over gaat, wat kan leiden tot een hogere click-through rate (CTR).
- Wanneer iemand de URL deelt zonder er een ankertekst bij te schrijven, is de link zelf de anchor text. Het is dan heel krachtig als er keywords in voorkomen!
Maar forceer het niet. Te veel (onlogische) keywords laten je URL’s er onnatuurlijk of spammy uitzien. Je kunt het beste je paginatitel als leidraad aanhouden voor het samenstellen van je URL’s. Zie ook tip 6.
#8 Een subfolder is beter dan een subdomein
Breng je content liever niet onder in een subdomein, tenzij je daar een goede (bijvoorbeeld technische) reden voor hebt.
In URL-structuur betekent dit: www.domain.com/subfolder vs subdomain.domain.com
Google ziet een subdomein namelijk wat verder van je centrale domein, waardoor je minder profiteert van de autoriteit van je bestaande website. Het is beter om je content in een subfolder onder je root domain te plaatsen.
“It's hard to argue this given the preponderance of evidence and examples of folks moving their content from a subdomain to subfolder and seeing improved results (or, worse, moving content to a subdomain and losing traffic) - MOZ
#9 Talen
Een taalaanduiding plaats je best na je domeinnaam, zoals een subfolder.
Ga dus voor www.domain.com/nl ipv nl.domain.com. De reden hiervoor lees je uit voorgaand punt: Google begrijpt dan beter hoe jouw content samenhangt onder 1 centraal domein in plaats van versnipperd onder verschillende subdomeinen.
Conclusie
Voor de opbouw van je URL’s geldt: wat goed is voor je bezoekers, is goed voor SEO. Creëer dus URL’s die goed leesbaar en logisch opgebouwd zijn. Een prima structuur om aan te houden is: domein/subfolder/titel. Hiermee help je zoekmachines om beter te bepalen waar je pagina over gaat.
Baseer het laatste deel van de URL (losjes) op de pagina- of blogtitel. Als het goed is, heb je die al zo helder en vindbaar mogelijk gemaakt. Het resultaat is een link die
1) goed leesbaar is
2) consistent is met de pagina-inhoud
3) de belangrijkste keywords bevat
Duidelijke, nette links worden sneller aangeklikt en gedeeld door gebruikers, met alle positieve SEO-effecten van dien!
Meer weten? Over SEO en websites worden behoorlijk wat mythes of halve waarheden verteld. In dit ebook krijg je 18 SEO-mythes voorgeschoteld ... die niet of niet geheel waar zijn. Wedden dat je een pak bijleert?