Nu het stof van Inbound 2016 is gaan liggen, onthouden wij vooral inzichten rond videocontent en het hergebruiken van content. Hier zijn 6 belangrijkste take-aways van Inbound 2016, die onmiddellijk toepasbaar zijn voor jou:
In detail:
Video, video, video. Je kunt er echt niet meer omheen. Zeker als je consumenten (B2C) wilt aanspreken.
De helft van al je content moet video zijn, dat hoorden we een aantal keer. De helft? Zoals in 50%? Dat lijkt ons nu eigenlijk wel wat veel. Zeker als jouw focus onze lokale, Nederlandstalige markt is. Maar - het lijdt geen twijfel: bedrijven die nu de omslag weten te maken van tekst naar video zijn in het voordeel.
Volgend jaar moet de helft van je content uit video bestaan, zei HubSpot-oprichter Brian Halligan in zijn keynote.
Professionals (B2B) scannen eerder een tekst dan dat ze een video bekijken. Maar besef wel dat consumenten liever een video over een product bekijken dan dat ze erover lezen, benadrukte Facebook-marketeer Mari Smith.
Video krijgt absoluut het meeste engagement op social. - Mari Smith
Toch wordt video momenteel zwaar onderbenut op Facebook. Ga maar na: van de posts die bedrijven op Facebook plaatsen, bestaat
Dit is dus je kans, want niet veel bedrijven posten video’s … vooralsnog!
Voordat je jouw content- en vooral je budgetplan door de shredder haalt: videocontent hoeft geen handenvol geld te kosten. Er zijn allerlei online tools waarmee je met relatief weinig moeite een leuke geanimeerde video maakt. Met een paar foto’s, wat teksten en eventueel een videofragment (gewoon gefilmd met je telefoon) kom je al een heel eind.
Kijk bijvoorbeeld eens naar tools als:
Een voorbeeldje van een eenvoudige Adobe Sparks-video die je kan gebruiken bij een social post op Facebook rond dit artikel:
Op een event? Leg even wat vast met je smartphone. Deze video van Alec Baldwin (keynote op Inbound 2016) werd bijvoorbeeld op de leadstreet-facebookpagina gedeeld:
Onthou: videocontent hoeft geen grote hindernis te zijn. Je hebt er geen dure crew, camera’s en lampen voor nodig. Ga gewoon eens experimenteren met bovengenoemde tools, wees creatief. En verheug je op het feit dat je de concurrentie net vóór bent.
Volgens socialmediagoeroe Gary Vaynerchuck zijn Facebook-advertenties de op één na kansrijkste manier van adverteren – na een Super Bowl-commercial. Geen spek voor onze bek, die Super Bowl-dingen, maar we luisterden toch even verder.
Facebook is oppermachtig als social medium, vindt @GaryVee, en adverteren is er nog relatief goedkoop. Plus: je kunt er perfect je doelgroepen segmenteren.
Mari Smith deelde op Inbound enkele best practices over een specifieke vorm van advertising: het versterken van je content met paid (content amplification).
Hoewel je graag in het oog springt met nieuwe content, zijn het vaak juist de oude items die goed scoren in Google.
Bij HubSpot merkten we dat 92% van hun leads afkomstig zijn van een select groepje oude blogposts!
Reden te meer dus om zuinig te zijn op die evergreen content. In plaats van steeds nieuwe content te creëren, kun je jouw oude topcontent actualiseren:
Weinig mensen lezen een hele blogpost uit (zet maar 's een Hotjar scroll heatmap op je pagina - je zal schrikken). Daarom is het slim om al na een paar alinea’s een bescheiden call-to-action (CTA) in een blogbericht te plaatsen. Meestal gebeurt dit in de vorm van een anchor tekstlink, al zijn er ook blogs die inline banners plaatsen.
HubSpot zelf heeft uitstekende ervaring met die praktijk:
Between 47% and 93% of a post's leads came from the anchor text CTA alone.
Een andere mogelijke verklaring voor het fenomeen is ‘banner blindheid’: mensen negeren banners maar klikken nog wel op tekstlinks. Voorwaarde is natuurlijk dat de anchor tekst relevant is.
Je moet ook begrijpen wat de rol van CTA's precies is binnen je grotere plaatje: dat lees je in ons ebook 'Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten (en wat dat precies is'. Een geüpdatete versie trouwens (zie punt #3) :-)
Binnen content en SEO vindt een belangrijke verschuiving plaats van keywords naar thema’s (topics). De reden is simpel: Google snapt steeds beter de intentie achter een zoekopdracht, en daardoor komt het exact-exacte zoekwoord in gedrang.
Afhankelijk van waar en hoe je zoekt, zie je bovendien andere resultaten. Content en de intentie erachter, dus. Zoek je bijvoorbeeld onderweg op je smartphone met dataverbinding naar ‘Italiaans eten’, dan zal Google je andere resultaten geven dan wanneer je dit thuis op je desktop met wifiverbinding doet.
Search has moved beyond keywords. Clusters of content organized under a topic now define your influence in the eyes of search engines.
Stop daarom met focussen op exacte zoektermen en concentreer je op een contentthema – inclusief subthema’s. Ter inspiratie kun je de autocomplete-functie van Google gebruiken: type een zoekterm en kijk welke andere onderwerpen de zoekmachine hieraan vastknoopt. Allemaal interessante topics voor jou.
HubSpot doet hetzelfde - en meer - met de nieuwe Content Strategy-tool. Voer het thema waarover je wilt schrijven in, en HubSpot oppert kansrijke nieuwe subthema’s.
With HubSpot's Content Strategy tool you can easily identify topics to go after based on their relevance, competition, and popularity.
De Content Strategy-tool helpt je om te focussen op je topic en te schrijven voor mensen (in plaats van Google). De tool verschijnt in het eerste kwartaal van 2017.
Op Inbound hoorden we een mooie vergelijking tussen contentdistributie en steentjes gooien in een vijver. De meeste content marketeers werken lang en hard aan een stuk content. Ze promoten het één keertje op social media en ... dat was het dan. Op naar het volgende artikel!
Salma Jafri vergelijkt dat met het gooien van een grote steen in een vijver.
Eén plons, één rimpeleffect en het effect is voorbij. Gooi liever een reeks kleine steentjes in de vijver. Je krijgt dan een cumulatief rimpeleffect waarbij de rimpels elkaar versterken.
Die kleinere steentjes krijg je door je content te gebruiken als basis voor nieuwe content. Gebruik bijvoorbeeld een video als uitgangspunt voor een blogpost, plaats een videofragment op Instagram, zet een pakkende quote op Twitter, maak een infographic, schrijf een e-mail met exclusieve informatie.
‘Upcycling’, noemt Jafri dat. Je kunt je content ook toesnijden op een ander publiek, een nieuw platform of zelfs een andere industrie.
Work smarter by leveraging your content to work harder for you.
Probeer zoveel mogelijk visuals in je content te stoppen, adviseert Jafri. Maak gebruik van handige video-tools (zie boven) en tools zoals:
Denk steeds na over hoe je verder kunt bouwen aan je content, op een manier die waarde toevoegt voor je publiek. Doe dit consequent en het zorgt voor een opwaartse spiraal, volgens Jafri.
Onthoud dat video écht hot is en een pak voordelen biedt. Dat jouw content best een duw mag krijgen van betalende promotie, dat je oude (en beste) blogposts je blijvende aandacht verdienen, dat keywords niet meer heilig zijn maar dat je eerder aan contentcontainers moet denken, dat CTA's niet enkel onder je artikel thuishoren en dat een contentstuk écht meer dan één distributievorm verdient.
Snel samengevat: logisch en haalbaar, maar toch niet in 1-2-3 uitgevoerd :-)
Wil je even van gedachten wisselen over deze inzichten? Hoe deze voor jou toepasbaar zijn? Geef ons dan een seintje - we maken graag de tijd voor een gesprek