Beste CEO,
De wereld is veranderd.
De snelheid waarmee hedendaagse consumenten traditionele advertising de rug toekeren en vooral op zichzelf vertrouwen om informatie te zoeken over hun volgende aankoop, lijkt de marketingafdeling op verlengde vakantie te sturen.
Advertenties bedenken, slimme slogans uitdokteren en de hartjes van consumenten winnen door hun lees-of kijkervaring te onderbreken met reclame, het lijkt verleden tijd.
Of beter; het is niet meer voldoende. Inderdaad, er wordt amper geklikt op banners, TV-advertenties worden uitgesteld en vervolgens niet meer bekeken, direct mailings belanden rechtstreeks in de prullenbak.
Interrupt advertising heeft wellicht nog een plaats in de traditionele marketing-mix, maar de effectiviteit neemt af. Consumenten zijn handiger geworden in het vinden van een oplossing voor hun probleem en researchen via het internet hun volgende aankoop. Alle informatie die je nodig hebt, ligt op het web te rapen.
Niets is minder waar. De taken van uw marketeers zijn exponentieel toegenomen.
O wee, waarde CEO, als uw marketeers bij de start van uw prospect’s zoektocht naar een nieuwe aankoop er niet staan met de juiste informatie. Content Marketing, Inbound Marketing en Native Advertising, dus.
In de nieuwe realiteit werkt uw marketing afdeling zich uit de naad om uw prospects te voorzien van goede, eerlijke en relevante content. Ze voedt uw toekomstige klant in elke stap van zijn aankoopcyclus met goede, inspirerende en bruikbare content.
Geen schaamteloos hoera-geroep over de eigen producten en merken. Dat soort commercieel verdachte content zal de prospect met de nodige argwaan bekijken.
Harde product- en merk-informatie heeft pas zin op het einde van de aankoopcyclus, wanneer uw verkopers het overnemen van de marketingafdeling. Jawel, uw verkoopafdeling treedt dus in actie op het einde van de aankoopcyclus, om de klant te helpen zijn aankoop af te ronden.
Wat een tegenstelling met het klassieke verkoopsproces, waarbij prospects bij uw salesafdeling aankloppen voor meer informatie rond uw producten en zij ze begeleiden naar de volgende aankoop.
Maar, beste CEO, die tijd is voorbij.
Het hele aankooptraject moet nu ondersteund worden door uw marketingafdeling, die dubbele shiften draaitom strategieën op te zetten rond engagement die uw prospects verder zullen binnentrekken in de aankoopcyclus.
Uw marketingafdeling helpt de prospect een oplossing te vinden voor zijn probleem. En zelfs wanneer uw verkoopafdeling uiteindelijk de prospect van de marketingafdeling overneemt, moeten uw marketeers het aankoopproces blijven ondersteunen en de huidige klanten blijven voeden met goede content om hem gelukkig te houden.
En dat, beste CEO … is de reden waarom uw marketingafdeling overwerkt is.