We duiken in HubSpot thema's, vertellen je wat de voordelen en nadelen zijn van een thema, en wanneer dit een goede fit is voor jouw website en hoe jij een goed thema kan herkennen.
Midden 2020 kwam HubSpot met enkele grote veranderingen in het CMS op de proppen. Eén van de belangrijkste nieuwkomers zijn de HubSpot thema’s.
Vermoedelijk heb je al 's kennisgemaakt met een WordPress thema. Net als bij WordPress kan je een HubSpot theme zien als een soort voorgedefinieerde website.
Een thema bevat een aantal algemene settings waarmee je de look & feel van je site centraal bepaald. Denk maar aan layout, typografie (fonts), kleuren, je buttons, etc.
Een voorbeeld. De styling van jouw h1, h2, ... definieer je op 1 plaats en dan ben je 100% zeker dat ze er op je hele website identiek uitzien.
Een thema bevat templates en modules - eigenlijk moet je een thema zien als een flexibele blokkendoos. Met het drag-and-dropsysteem van HubSpot bouw je jouw eigen website vanuit templates met de verschillende modules.
Een voorbeeld om die laatste zin verteerbaar te maken! Ons thema popular bevat out of the box bijvoorbeeld 4 hero-blokken, met verschillende functionaliteiten en designs:
Wil je met een thema je homepagina bouwen, dan vertrek je van een template (een pagina). Je kiest vervolgens de module die je extra aan de pagina wil toevoegen en sleept die naar de template. Volgende stap is dat de overige blokken die je nodig hebt toe te voegen:
Je kan kiezen uit eenvoudige modules (beeld, tekst, knop,... ) of een complexere modules (slideshow, cards, grids,....) Of als je tevreden bent met de contact-us template zoals wij ze hebben ontworpen? Kies die dan gewoon, en pas enkel de tekst aan.
Een thema kan je uiteraard aanpassen, en je eigen look & feel aan de site geven. Wel binnen bepaalde grenzen die in het thema vastgelegd zijn.
Is die aanpassing voor jou niet voldoende, dan kan je:
Eerlijk is eerlijk. Alles heeft voor- en nadelen. Een thema uiteraard ook. We zetten ze op een rijtje:
Tip - doe altijd wat tweaks aan het design van een thema thema: make it your own.
Vooral die laatste reflex hebben wij (als webbouwers) bij WordPress themes vaak - omdat veel websites gewoon het default design slaafs volgen.
Weet ook dat een kwalitatief thema makkelijk moduleerbaar is en personaliseerbaar naar design toe. Kijk maar even hoe ons thema popular in een paar flavors zit:
Wat ons naadloos bij de volgende vraag brengt:
Aan de ontwikkeling van de website gaat meestal/best een grotere strategische denkoefening vooraf. Pas daarna kan je bepalen of een thema voor jou interessant is.
Denk dus goed na over:
Op basis van bovenstaand lijstje zouden wij je al makkelijk kunnen adviseren of jij best aan de slag gaat met een thema, of beter van scratch te starten.
Hou ook bovenstaand lijstje in gedachten als je een thema evalueert:
Kijk echter ook door die look and feel, want die kan je sterk aanpassen in HubSpot. Kies je thema eerder op basis van je absolute vereisten dan puur ook op het design..
Tip: beter een goed thema met heel veel mogelijkheden, dan een ‘mooi’ thema. Het design kan je immers aanpassen, de modules niet.
In HubSpot is er geen testomgeving waar je de thema's even gratis kan proefdraaien.. Bekijk dus goed de verschillende previews en voorbeelden die je bij de thema’s terugvindt en verdiep je even in de credentials: wie heeft het thema gemaakt, welke thema’s hebben ze nog en werden ze eventueel erkend door HubSpot?
Kijk ook of er een aantal uur customisatie en/of support zijn ingebouwd door de theme-bouwer. En toekomstige updates inclusief zijn.
Tip: een paar uur hulp van een behulpzame theme-bouwer kunnen jou al een heel eind op weg zetten naar jouw ultieme website.
Twijfel je, dan kan je voor de meeste thema’s een call inplannen met de themabouwer, die je er dan live door gidst.
HubSpot heeft een eigen marketplace, waar je gratis en betalende thema's kan bekijken.
Voor je "Ik woon in Cheap Street en wil alleen maar gratis thema's" roept: kijk even verder. Er is een reden waarom een thema gratis is, en een andere betalend.
Dat komt omdat er (in de regel) veel meer tijd, effort, werk, ... in een betalend thema zit. En die ziet een themabouwer uiteraard ook graag vergoed.
Een goed thema kost gemiddeld minder dan 800$. Dat is niet veel. Wijzelf vinden dat gewoon geen geld voor het chassis van je site. Spendeer dus gewoon die extra euro of dollar om een kwalitatief thema aan te kopen. Die kleine investering verdien je later terug in tijd, meer functionaliteit en gewoon een betere site.
De themes van leadstreet? Die bekijk je op deze link.
Als Diamond HubSpot Partner hebben we een aantal thema's ontwikkeld (en zitten er nog een pak in de pipeline): Popular en Magazine.
In december 2020 sleepten we met het thema Magazine de Most Comprehensive Theme Award van HubSpot in de wacht. Een fijne erkenning voor onze dev-skills 🚀.
Zeker weten. We maken graag tijd voor een goed gesprek!