Ook dit jaar was het leadstreet-team op HubSpot's jaarlijkse Inbound event (Boston), samen met 26.000 (!) andere marketing-, sales- en HubSpot-professionals. Op Inbound lanceert HubSpot traditioneel nieuwe productreleases en krijgt leadstreet als insider en HubSpot Diamond-partner inzicht in de strategische roadmap van de producten. En die ... hebben we netjes voor jou samengevat!
Wie naar Inbound kwam met grote verwachtingen voor nieuwe releases of nieuwe, extra hubs komt bedrogen uit. Dit jaar vallen er geen spectaculaire onthullingen te noteren. Voor ons geen grote verrassing: eerder dit jaar hadden we al inzicht gekregen in de roadmap.
De reden? Eind maart van dit jaar had HubSpot een ernstige outage. Een cascade van infrastructuurproblemen zorgde ervoor dat een aantal componenten van de tools tijdelijk out waren. En net die outage heeft ervoor gezorgd dat de productteams van HubSpot alle nieuwe releases tijdelijk on hold hebben gezet, en er een dwingende focus kwam op de bestaande producten. De bestaande systemen versterken en dan pas vernieuwen: dat is de boodschap.
In mei werd die boodschap op Partner Day (een 2-daags event voor toppartners in Dublin) door alle HubSpot-partners letterlijk op applaus onthaald. Een nieuw outage willen we allemaal vermijden :-) De laatste maanden alleen al zijn er bijvoorbeeld 59 updates doorgevoerd voor de bestaande tools (snelheid, usability, security met 2-factor authentification, ...).
Dit jaar zijn er zeker een pak productvernieuwingen en aankondigingen, maar niet zo spectaculair als de voorbije jaren, waarbij bijvoorbeeld de nieuwe Sales of Service Hub werden aangekondigd.
En Inbound 19 was voor ons ook de editie waarbij we onze multitaalaanpak bij landing pages en website hebben vrijgegeven in de developer community, en ook beschikbaar gemaakt op de marketplace.
Even traditioneel als de aankondigingen van nieuwe releases zijn de keynotes van Brian en Dharmesh, de oprichters van HubSpot.
Brian had een inspirerende boodschap rond ‘Experience Disruptors’. Aan de hand van de producten die hij (en zijn hond Romeo) dagelijks gebruiken (denk Spotify, Dollar Shave Club, Grub Food, Netflix, Zoom, ...) had hij het over key disruptors die een bijzondere aankoopervaring neerzetten, de bestaande markt verstoren, en ... daarmee de markt winnen. De oude 'gevestigde' bedrijven raken achterop.
Hoe de disruptors verkopen is hoe ze winnen.
Zet je schrap voor een half uurtje Halligan-entertainment en dito wijsheden :-)
Dharmesh had het over het proces van groeien. Zowel persoonlijk als zakelijk, en hoe je beter kan groeien. In de boodschap van zijn keynote zien we ook een duidelijke link met hoe HubSpot zich al lang maatschappelijk positioneert (diversiteit, cultuur, customer centricity, ...).
Maar ... jij bent ongetwijfeld benieuwd naar de productreleases. Hier zijn ze:
De drag-and-drop email editor is ten huize leadstreet al een tijd in gebruik (wij krijgen toegang tot alle beta-programma's!), en hebben we intussen ook bij tal van klanten laten installeren. We adviseren al een tijd om geen html-mailings meer te maken. Drag-and-drop is absoluut the way to go.
E-mails maken zonder html? Yes please!
Op de roadmap staan ook drag-en-drop versies van landing pages (!) en knowledge base-artikels (zie verder).
Van goudwaarde, dit. Echt.
Ongetwijfeld heb jij ook een pak dubbels in je database. Een prospect downloadt een e-book op kantoor met het werkadres, en schrijft zich thuis op de tablet in met het Telenet-adres. Gevolg - twee verschillende contacten in je database voor één en dezelfde persoon.
HubSpot heeft een systeem opgezet om automatisch dubbels te spotten. Het AI-model vergelijkt verschillende componenten en geeft je voorstellen, waarbij jouw feedback helpt voor een betere werking (self-learning).
Deze is toch wel een beetje spectaculair te noemen :-)
De Starter-versie van HubSpot Marketing heeft vandaag al de mogelijkheid om e-mails te sturen. Daar komt nu straks ook het bouwen van landingspagina's bij (via drag-en-drop), plus wat mini-automation: je kan tot drie opvolgmails plannen na het invullen van een van je formulieren.
HubSpot Starter wordt daarmee best een straf instapmodel, met
De prijs van Marketing Starter blijft ongewijzigd: 46 euro per maand (1.000 contacten inbegrepen).
Ook de Sales Hub Professional krijgt een aantal features die voorheen voor Enterprise waren voorbehouden of nieuw zijn:
De prijs van Sales Professional krijgt ook een kleine upgrade: vanaf 1 november betaal je $500 per maand (inclusief 5 users), en $100 per maand extra voor elke gebruiker.
Vorig jaar aangekondigd, nu beschikbaar: een integratie met Facebook Messenger. Gesprekken via Messenger capteer je netjes binnen je Inbox, op dezelfde plaats waar je chat, e-mail, ... binnenkomt.
HubSpot's workflows hebben recent enkele updates ondergaan, nu worden er nog twee toegevoegd.
Wie best veel workflows heeft en daardoor het overzicht kwijt dreigt te raken, kan nu zijn workflows netjes organiseren in folders.
En als je workflow teveel branches heeft, kan je nu een by-pass gebruiken: de GoTo-actie. Momenteel in beta:
Beman jij een chat op je site? Dan kan je nu preciezer je aanwezigheid aangeven: op basis van kantooruren, je status (of je jezelf op 'aanwezig/away' zet) of gewoon altijd ;-)
De Service Hub van HubSpot wil voor een betere klantenservice garant staan, met ticketing, surveys/NPS en knowledge bases (FAQ's).
Nieuw zijn de integratie met web support-formulieren, Facebook Messenger en meer automatisatie. Zo kan je bijvoorbeeld automation gebruiken om aan klanten reviews en referrals te vragen (customer advocacy).
Ook hier zijn een aantal praktische zaken toegevoegd die het makkelijker maken om bijvoorbeeld een goed scorende organische post op Facebook betalend te boosten. Vanuit HubSpot zelf.
Ook de lead ads (Facebook en LinkedIn) kan je nu beter aansturen vanuit HubSpot, en onmiddellijk opnemen in bijvoorbeeld je automation.
HubSpot ziet zichzelf als het centrum van je tech stack, met de mogelijkheid om andere tools en apps te connecteren en integreren.
Daarvoor heeft het de App Marketplace grondig vernieuwd. Zo vind je snel terug welke integraties mogelijk zijn, wat je nodig hebt en hoe je een verbinding kan maken met andere tools en apps.
Eentje waar ons dev-team zeer vrolijk van werd. In beta nu: de mogelijkheid om lokaal te werken aan development, en daarna te synchroniseren met HubSpot. Niet alleen superhandig, maar het opent ook een pak mogelijkheden en kansen voor meer efficiëntie (GitHub, ...)
Omdat de multitaalaanpak van HubSpot niet optimaal was, hebben wij zelf - over de jaren heen - een eigen multitaalaanpak uitgewerkt in HubSpot. Daarnaast hebben we ook het HubSpot-team geadviseerd over de algemene aanpak.
Deze zomer hebben we de knoop dan doorgehakt: we delen het recept van onze secret sauce met de HubSpot Development-community. De reden? Onze overtuiging dat dit een boost kan geven aan de algemene ontwikkeling van het HubSpot CMS. En daarnaast is het ook gewoon een stukje giving back to community, feitelijk. Een filosofie die sterk leeft binnen de HubSpot-community.
Meer weten over multitaal? Geef ons een seintje, of bekijk de technische info op HubSpot's Dev-community alvast even.
Als uitsmijter één van de updates die vanuit Boston naar het team in België werd gestuurd via Whatsapp. We hebben al een pak grappige namen gezien voor WiFi-netwerken of HotSpots, maar deze hadden we nog niet gezien 😂😂😂😂:
Meer weten over de nieuwe features? Bestaande HubSpot-gebruiker, of interesse in HubSpot? Spreek ons even aan, we praten je graag bij!