HubSpot lanceerde net de gloednieuwe Operations Hub. We duiken er in, en leggen je netjes uit wat die nieuwe Hub precies doet. Pinky promise.
Wij hadden, ten huize leadstreet, al even zicht op die Operations Hub. We wisten al maanden dat er een "nieuwe Hub" in de lucht ging, maar we kregen pas één week voor de officiele launch een volledig zicht op de nieuwe Hub.
Exclusief en ànder strikte NDA bovendien. Wat wij dan intern vertalen als "als ge hierover vroegtijdig communiceert komen Brian Halligan en Dharmesh Shah u persoonlijk uitschelden over Zoom". Vandaar dat we dat aan niemand hebben gezegd.
In 2019 kocht HubSpot het Gentse PieSync. Best verrassend voor ons (Een Belgisch bedrijf! Gekocht door HubSpot! Wauw!), maar ergens ook niet. PieSync connecteert immers tools met elkaar. Synchroniseren, zoals dat mooi heet.
PieSync deed dat in 2019 helemaal niet slecht, maar bleef voor onze complexere HubSpot syncs een tik tekortschieten (sorry Ewout!).
Na die aankoop in 2019 bleef PieSync from HubSpot, als een apart product in de lucht, en ging het zich meer te concentreren op HubSpot-integraties. Superlogisch.
Tot vandaag dus, want PieSync from HubSpot verdwijnt als apart merk, en wordt deel van de HubSpot Operations Hub:
Als je bedrijf groeit, groeien ook de systemen én de processen die je gebruikt. Werken die systemen niet samen, dan creëert dat frictie en/of inefficiëntie: informatie die niet doorstroomt, data die niet klopt, slechte communicatie, etc.
HubSpot ziet zichzelf al geruime tijd als dé tool voor het gehele commerciele proces, van marketing over sales naar support. Mét een centrale CRM als one source of truth, waarin jouw prospecten en klanten huizen. Lees er dit (oude) artikel uit 2017 maar even op na (eerst verderlezen!).
En daarom heeft HubSpot nu een geheel nieuwe Hub (een apart product dus) gelanceerd, naast de bestaande Marketing, Sales, Service en CMS Hub.
(Een overzicht van alle Hubs vind je hier, voor wie nog niet volledig vertrouwd is met de volledige HubSpot stack.)
Jou de tools geven om op een automatische manier operationele pijnpunten weg te werken, en zo je bedrijf beter kan later schalen.
En, laat ons ook wel wezen, hiermee neemt HubSpot zelf een gigantische extra concurrentiele voorsprong op andere tools, waarmee je dit gewoon niet kan.
Owkey Johan. Operationele pijnpunten wegwerken, bedrijf schalen, concurrentiele voorsprong en al. Dat klinkt aardig, maar ook een tik vaag voor mij. Dat is, gelijk, alleen maar moeilijke woorden opeenstapelen. Dus. Wat doet die Operation Hub, eigentlijk feitelijk?
Drie belangrijke zaken:
We duiken er even in.
Een echt geconnecteerde CRM!
HubSpot heeft niet alleen het product PieSync ferm uitgebreid sinds de aankoop in 2019. Ze hebben de synchronisatietool nu ook volledig binnen HubSpot getrokken, en zijn een indrukwekkend lijstje van native integraties aan het opbouwen. Enkele voorbeelden:
In bovenstaande lijst zie je onder meer andere marketing, sales en service-tools, waarmee je instant kan connecteren.
Is Microsoft Dynamics 365 vandaag bijvoorbeeld het CRM binnen jouw bedrijf, dan kan je daarmee nu out of the box een bi-directionele sync opzetten binnen HubSpot. En ook aan custom mapping doen.
Dit is huge. Geloof ons. We hebben al -tig integraties opgezet met externe tools als middleware (PieSync, Blendr, Zapier, eigen servers, ...). Deze native HubSpot synchronisatie bespaart je veel tijd, moeite en kosten. En het is ook goed voor zaken als GDPR, btw. Jouw data wordt immers niet meer langs een extra partij gestuurd, maar blijft netjes binnen je eigen toolset.
Er zitten nog een pak andere integraties in de pipeline (NDA, weet je wel: lips, sealed, kwaaie Brian in onze Zoom, en al).
De native integraties komen ook bijzonder van pas bij een migratie! Koppel de data tussen de 2 systemen, synchroniseer, en na de synchronisatie koppel je de systemen weer los van elkaar. Migratie? Check!
Een database die zichzelf opschoont!
Wie wat met data bezig is, kent de gevaren van vervuiling. Je importeert een database(je), waarvan bijvoorbeeld de helft van de data niet start met een hoofdletter etc. Welkom in de Excel-hel, waar jij het mag oplossen.
Vanaf nu kan je de data cleaning geautomatiseerd uitvoeren binnen HubSpot met de tool workflows:
Flexibele automation zoals jij het bedenken kan!
Nieuw is dat je nu zelf code kan toevoegen aan je automation in HubSpot. Concreet betekent dit dat je code laat uitvoeren binnen de flows die je zelf opstelt.
Dat kan in:
Waarom dat handig is, vraag je?
Binnen workflows kan jij nu bijvoorbeeld zelf JavaScript of Node.js toevoegen. Dat zegt mij (geen developer hier) niet veel, maar wél de use cases die mogelijk worden:
Ik heb een bestaande portaal, maar ik vind die Operations Hub helemaal niet. Hu? Klopt. De Operations Hubs vind je in de navigatie van HubSpot niet met naam en toenaam terug, zoals dat bij Marketing, Sales en Service het geval is:
De functionaliteiten zelf zitten (net zoals bij de CMS Hub) immers vervat in de diverse tools, zoals in de bots (Conversations), workflows (Automation), of de apps (Marketplace).
De pricing zal je aangenaam verrassen (en volgt de logica van de andere Hubs). In de gratis Hub vind je bijvoorbeeld de standaard bi-directionele synchronisaties. Gratis!
Custom field mapping nodig? Dan spring je naar de zeer betaalbare Starter versie, terwijl je in de Professional versie de programmable automation krijgt. Een Enterprise versie? Die is er op dit moment (nog) niet.
Met de Operations Hub positioneert HubSpot zich nog sterker als centrale tool voor het gehele commerciele proces, en kan je native tools en apps koppelen met HubSpot (bi-directionele synchronisaties én met custom mapping).
Bovendien heb je nu ook mogelijkheden om code toe te voegen aan automation, waardoor je nu gigantisch veel vrijheid hebt om die te programmeren. En het beste nieuws: in de gratis en starter-versie heb je die sync beschikbaar!
Vragen over de Operations Hub, of een integratie die je graag wil bouwen? Geef ons een seintje, of boek gewoon een meeting met ons.