We are excited! HubSpot maakte onlangs een zeer belangrijke move door van hun CMS-product een echte Hub te maken. HubSpot CMS Hub bevat twee versies: Professional en Enterprise. Het bestaande CMS kreeg de naam CMS Professional, terwijl de nieuwe versie gedoopt werd tot Enterprise. Het werd een CMS met tal van nieuwe features voor zowel de marketeer, de developer als de IT’ers. We loodsen je er even doorheen!
Een CMS of content management system is het platform waarop je website ontwikkeld wordt, vorm krijgt en draait. Heel belangrijk dus en eigenlijk hét fundament van je digitale marketing.
Wat een CMS precies is en hoe je een CMS kiest dat bij je past, beschreven we al in deze post. In elk geval is het belangrijk dat het platform de groeimogelijkheden biedt die je nodig hebt voor je bedrijf.
Al sinds 2018 is het CMS-product van HubSpot een stand-alone product, wat betekent dat je een volledige website op dit CMS kunt maken zonder de andere HubSpot-producten te moeten gebruiken of kopen.
Daarmee plaatste HubSpot zich tussen systemen als Drupal, WordPress, Adobe, …
Met de HubSpot CMS Hub positioneert HubSpot zich als CMS in de mid- tot zelfs high-market:
With the release of CMS Hub, HubSpot is positioned to be the #1 CMS for the mid-market. Our CMS Professional package is for fast-growing companies who are tired of being held back by system management and gatekeepers. CMS Enterprise is also for fast-growing companies, but also needs governance over a growing team while creating powerful web app experiences.
- Justin Graci, HubSpot
In 2020 is er naast het huidige CMS, dat voortaan HubSpot CMS Professional zal heten, een gloednieuw CMS Enterprise. De twee producten samen worden in de HubSpot CMS Hub ondergebracht. Een serieuze upgrade!
Waarom? Omdat HubSpot met deze nieuwe Hub zowel het leven van developers en marketeers als IT professionals wil vereenvoudigen en verrijken.
Het achterliggende systeem van het CMS werd enorm gebruiksvriendelijk gemaakt voor marketeers. Snel een landingspagina nodig? Geen probleem, je maakt nu snel zelf een pagina op dankzij de drag-and-drop editor, zonder dat daar een developer voor nodig is.
Je kan ook uit tal van thema’s kiezen - denk aan de thema's die je kent vanuit WordPress - en A/B en adaptive tests uitvoeren waarbij je meerdere versies van een pagina test bij dezelfde doelgroep om te zien wat het beste werkt. Optimalisatie voor het web én voor mobiel waren sowieso al inbegrepen.
Gezien de HubSpot CMS op het HubSpot-platform draait, kan je makkelijk personalisatie voorzien. Zo kan je andere content tonen op basis van locatie, toestel, taal of segmentatie van de gegevens die je hebt van je contacten.
Ook developers zullen aarden in deze nieuwe CMS-omgeving: HubSpot bepaalt niet langer de workflows en technologieën voor jou, maar je kiest voortaan zelf hoe je pagina’s ontwikkelt en welke tools je daarvoor gebruikt. HubSpot reikt je krachtige instrumenten aan om ook complexere zaken te developen.
Ook nieuw binnen de CMS is membership, die nu aan (delen van je) website kunnen worden toegevoegd. Leden of klanten kunnen hierdoor inloggen in een persoonlijke ruimte en toegang krijgen tot content die enkel voor hen bedoeld is, zoals bepaald in jouw HubSpot.
En tot slot: serverless functions! De mogelijkheden zijn eindeloos nu je ook je website kan uitbreiden met functies, routines, logica die zich in de cloud bevinden en waarvoor geen fysieke server nodig is. HubSpot gebruikt hiervoor AWS Lambda. Die draait je code op een high-availability compute infrastructuur en voert alle administratie van de compute resources uit, inclusief server- en besturingssysteemonderhoud, capaciteitsbepaling en automatische schaling, codebewaking en -logging.
Het enige wat je hoeft te doen is je code aanleveren in een van de talen die AWS Lambda ondersteunt (bijvoorbeeld (Node.js, Python, Ruby, Java of .Net).
Enkele praktische voorbeelden?
Je IT-team kan, nog steeds, op beide oren slapen. Het nieuwe CMS van HubSpot blijft even snel, veilig én betrouwbaar als voordien. HubSpot zorgt zelf voor een stabiele omgeving, de hosting en de beveiliging. Over hacking of downtime hoeft jouw IT-team zich dus al geen zorgen meer om te maken.
Het kostenplaatje zal uiteraard ook jouw keuze beïnvloeden. De prijs van de Professional blijft dezelfde: 300 dollar per maand. Daarin zijn ook hosting en beveiliging inbegrepen.
Het gloednieuwe HubSpot CMS Enterprise kost 900 dollar per maand. Niet weinig, maar het is zijn prijs meer dan waard, vinden wij als ervaren HubSpot-partner.
Wij zijn al jaren overtuigd van de kracht van HubSpot CMS en bouwen enkel nog websites in dit systeem. Dankzij de nieuwe features wordt het nu ook voor marketeers veel eenvoudiger om zelf aan de slag te gaan op hun website en krijgen developers extra tools om het maximum uit de website te halen.
Ook review-sites als G2 bevestigen de positie van HubSpot CMS:
Last en not least – het integreert uiteraard perfect met de andere HubSpot tools, of je nu voor een gratis HubSpot versie gaat, of de Enterprise-versie.
Het juiste CMS kiezen is persoonlijk en gebaseerd op de functionaliteiten die jij nodig hebt en wat je met de website wil bereiken.
Jouw website in HubSpot bouwen, of aanpassingen voorzien? Neem dan contact met ons op. We helpen je snel en graag verder.