Pinterest is een social network, net zoals Facebook of LinkedIn. Het netwerk is opgericht in 2010 en kent de laatste jaren een snelle groei. Hoe werkt het? Een gebruiker kan vanop het web afbeeldingen pinnen en die vervolgens op een virtueel bord plaatsen. (update 8 november 2019)
De focus van Pinterest ligt bij het visueel delen en ontdekken van ideeën. Door het posten van beelden en video’s (“pinnen” in het jargon) op je eigen of iemand anders bord (een “bord” is een verzameling van “pins”, meestal rond een bepaald thema) ontdek je snel gelijkgezinde zielen.
Door de visuele insteek focust het netwerk op de persoonlijke levenssfeer van de gebruikers, het is een inspiratiebron voor nieuwe ideeën en maakt het mogelijk om die op een vlotte manier te delen.
Dit booming social network is een inspiratiebron voor recepten, inspirerende foto’s, fantastische foto’s,… gepind op duizenden borden. Pinterest wil iedereen ter wereld verbinden door middel van de “dingen” die ze interessant vinden. Het netwerk is vooral in trek bij vrouwen die momenteel 75% van de gebruikers uit maken.
De basis uitgelegd via slideshare.
Om je op weg te helpen om Pinterest efficiënt in te zetten voor je bedrijf delen we onderaan graag de infografiek van Quicksprout. Deze geeft je een inzicht over de belangrijkste categorieën en hoe je je social engagement kan verbeteren. De infografiek geeft verder een mooi beeld van en hoe je Pinterest kan gebruiken in je online/social marketing strategie.
Pinterest gebruiken binnen je digitale marketingstrategie?
Bekijk social media niet als directe verkoopskanalen, het zijn in de eerste plaats platformen waar je in contact kunt komen met je doelgroep. Dat doe je in de eerste plaats door jezelf relevant te maken voor je publiek, en alleen maar goeie content voorschotelen is daarvoor niet voldoende.
Hou bij de creatie van je content ook al in de gaten of die genoeg mogelijkheden biedt voor posts op social (Pinterest!), en denk na over de verschillende manieren waarop je iets kunt brengen - zowel vormelijk, inhoudelijk als qua timing.
Om te toetsen hoe succesvol je inspanningen zijn, zijn er een resem hulpmiddelen beschikbaar. Experimenteer met je content, meet de resultaten en ga aan de hand van die cijfers na welke aanpak het best werkt om de juiste content bij het juiste publiek te krijgen.
Meer over de aanpak van social media binnen de digitale marketingstrategie Inbound Marketing lees je hier.