Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Praktische gids: content optimaliseren voor crossmediaal gebruik

Geschreven door Johan Vandecasteele | 12 oktober 2014

Goede content maken is duur. Het vraagt planning, inspiratie en transpiratie om jouw boodschap in de juiste tekst, video of grafiek te gieten, en dan nog is je succes afhankelijk van hoe goed jouw content verspreid wordt.

En daar loopt het vaak fout. Lees even mee.

Contentprobleem: een focus op één kanaal

Je schrijft een schitterend stuk voor de blog van je bedrijf, je laat het door collega’s nalezen en helemaal op punt zetten en je plaatst het online (nog even snel een beeld zoeken).

Dan pas ga je nadenken over hoe je jouw blogpost kan promoten, liefst via een snelle tweet of een post op sociale media. En als enkele weken later een collega een nieuwsbrief opstelt, maakt hij zelf een aangepaste titel en inleiding van je blogstuk...

Klinkt bekend? Dit kan beter…

Het probleem van deze werkwijze is dat ze erg sequentieel is. Je focust op één kanaal (in dit voorbeeld je blog) en stemt je volledige productie op dat ene einddoel in. Pas daarna ga je nadenken over de andere kanalen die je wilt inzetten, en ga je adhoc bestaande content aanpassen en herplannen naar die platformen. Dat zit fout op meer dan één niveau.

Allereerst is het weinig efficiënt.

De inspanning die je moet leveren om content te herwerken na creatie is stuk hoger dan wanneer je dat tijdens creatie doet – zeker als dat niet door de originele auteur uitgevoerd wordt.

Ten tweede werkt het vaak niet.

Goede content voor platform A scoort bijna steeds minder goed op platform B (vergelijk maar eens een goede tweet met een sterke blogtitel).

Maak content multi-kanaal van bij de start

We twijfelen er niet aan dat je content plan rekening houdt met alle mogelijke kanalen (een goede gids voor je content plan vind je hier), maar hou je daar ook rekening mee in je content planning?

De juiste, efficiënte manier van werken is dat je van het prille begin, vanaf de eerste letter die op je scherm verschijnt, rekening houdt met alle platformen waarop je verhaal moet verschijnen.

 

Concreet: schrijf niet enkel een titel voor je blogpost; maak meteen een titel voor de verschillende nieuwsbrieven (met aangepaste inleiding), schrijf meteen een post voor jouw persoonlijke Facebook-pagina en eentje voor die van het bedrijf, zet meteen lijnen klaar voor Twitter, LinkedIn, …

Crossmediaal werken betekent dat je stuk pas klaar is als je voor alle geplande kanalen unieke en aangepaste content hebt voorzien. Deze manier van werken werkt het best als je ze ook op infrastructuurniveau uitrolt. Bijvoorbeeld door je CMS te voorzien van (liefst verplichte) invulvelden voor de extra content die voor elk kanaal voorzien moet worden.

 

Maar zelfs zonder CMS is het voldoende om een Word-template te maken waarin duidelijke velden voor crossmediale content voorzien wordt. Het team van Leadstreet gebruikt hiervoor feedengage, een tool die deze moeilijkheden voor je helemaal oplost.

 

Door je content te verrijken met metadata als sleutelwoorden en categorieën, wordt het eenvoudig om je verhalen in zeten voor nieuwe projecten en platformen.

Het beste verhaal per kanaal

En het kan nog efficiënter. Vanaf het ogenblik dat je jouw crossmediale productie vertaalt naar je content infrastructuur, houdt niets je tegen om deze volgende stap te zetten. Daarbij beschouw je content niet meer als een verhaal dat je voor verschillende platformen klaarstoomt, maar splits je een verhaal op in bouwstenen van waaruit je telkens het geschikte verhaal per kanaal samenstelt.

Content wordt dan een puzzel, samengelegd uit een selectie onderdelen die je naar believen kan herbruiken voor verschillende kanalen.

Of, meer concreet: wat als jouw bedrijf binnenkort beslist om in te zetten op Inbound Marketing en je zoveel mogelijk bestaande content op het nieuwe platform moet uitrollen? Heb je dan liever dat jouw verhalen beschikbaar zijn als een berg Word-documenten, vastgepind in een bestaand CMS voor blogs of in een verrijkte database met sleutelwoorden en veelzijdige veldstructuur.

Juist …

Deel een verhaal op in headlines, inleidingen, call-to-actions, quotes, links, metadata & keywords, en je content wordt een grondstof die niet alleen vandaag op alle gewenste kanalen rendeert, maar ook snel en efficiënt aangepast kan worden aan de kanalen die je bedrijf morgen uitrolt.

Conclusie

Crossmediaal denken is meer dan een filosofie of een aandachtspunt. Door de eigenheid van elk platform aan de start van het creatieproces te plaatsen, door content meteen klaar te maken voor alle gewenste kanalen, verhoog je de efficiëntie van je productieproces en de relevantie van je content.

Door die oefening door te trekken naar je content infrastructuur, maak je jouw content bovendien beschikbaar voor de kanalen van morgen. Contacteer ons voor meer hulp bij het organiseren en multimediaal maken van je content.