Het hoeft geen betoog dat de media-industrie in woelige waters verkeert. Lezersaantallen dalen, de magazineverkoop duikt ieder kwartaal verder naar beneden en adverteerders kijken met opgetrokken wenkbrauwen naar de lage click-throughs van hun advertentiecampagnes. En toch staan uitgevers uitermate sterk om nieuwe inkomstenstromen aan te boren.
Dit boude actieplan bestaat uit 6 stappen en heeft alle kenmerken van een… Inbound campagne. De eerste drie stappen beschrijven een strategie voor de uitgever om zijn leesbereik te vergroten, anonieme bezoekers te converteren tot trouwe lezers en ze te behouden. De volgende drie stappen focussen op de relatie met de adverteerder. Dit plan helpt de uitgever om gerichte content bij de lezers te brengen, terwijl de adverteerder hoog kwalitatieve leads verkrijgt die een aankoop-intentie vertonen.
Ons inbound marketing zes-stappen-plan voor (online) uitgevers :
1. Vergroot je lezersbestand.
Als uitgever/mediabedrijf heb je doorgaans een druk bezochte website. Je ijzersterke content maakt dat je de juiste lezers aantrekt en boeit met goede verhalen. Echter, het kan altijd nog beter. Meer lezers betekent meer omzet. De eerste stappen van de Inbound methodiek leert uitgevers om hun content nog net iets aan te scherpen en hun SEO-strategie te verfijnen, zodat nieuwe lezers hun weg sneller vinden naar de site.
2. Converteer je lezers tot abonnees.
Eens je SEO strategie op punt staat, wordt het tijd om te focussen op conversie. Als uitgever wil je dat je lezers zich bekendmaken en tenminste inschrijven op je nieuwsbrief, Facebook-groep of je Twitter-stream volgen. Goed uitgewerkte Calls to Action (CTA) zijn onontbeerlijk om dit plan realiseren.
Een voorbeeld: laat ons veronderstellen dat je plan is om de inschrijving op digitale abonnementen verhogen.
- Via een CTA nodig je lezers uit om in te schrijven op een wedstrijd, of vraag je lezers om een nieuwstip door te geven. Door deze conversies (waarbij de lezer contactgevens doorgeeft) verrijkt de uitgever de contacten in zijn database.
- Via Marketing Automation software (zoals onze favoriete tool Hubspot) kan je dan perfect het gedrag van je lezers volgen, en automatisch actie ondernemen om je lezers verder in een profileringsproces te brengen. Als je contact - bijvoorbeeld - vijf artikels gelezen heeft, maar nog geen digitaal abonnement afsloot, kan je dit contact (automatisch) benaderen met een aanbieding voor een gratis abonnement gedurende een maand.
- Terwijl je contact van zijn gratis abonnement gebruikt maakt, kan je als uitgever de lezer verder engageren en gelukkig maken door hem relevante content aan te bieden via email en sociale media.
- Wanneer het contact het einde van zijn gratis maand bereikt, bied je een nieuw aanbod aan: een betalend aanbod voor de site.
3. Engageer je lezers.
Uitgevers moeten een strategie bedenken om hun lezers zo veel mogelijk terug naar hun site te laten komen, en dit zowel voor abonnees als niet-abonnees. Daar je als uitgever je doelgroep perfect kent, kan je exact die content aanbieden waarnaar je doelgroep op zoek is. Via email of sociale media verspreid je die inhoud op de kanalen waar je doelgroep naar informatie zoekt.
4. Creëer content en aanbiedingen samen met je adverteerders
Hier land je in die fijne zone waar uitgevers en adverteerders elkaar kunnen helpen. Uitgevers bereiken lezers in die niches waar adverteerders klanten zoeken. Traditioneel plaatst de adverteerder in die context een commerciële boodschap onder de vorm van een banner of IMU die – kies zelf maar - opgemerkt, (vaak) weg-geklikt of (bijna altijd) genegeerd werd. Door toepassing van content marketing- en inbound technieken kan deze samenwerking sterk verbeterd worden, in ieders voordeel: de uitgever, de adverteerder en vooral: de lezer.
Het geheim achter deze samenwerking? De adverteerder moet potentiele klanten net die content aanbieden waar ze naar op zoek zijn: nuttige en goede inhoud, die hen inspireert of helpt om vragen te beantwoorden. Voor meer informatie rond content marketing en wanneer je welke content op je lezer loslaat, lees deze blogpost er op na.
Het recept: creëer als uitgever ijzersterke content, voor de adverteerder, op maat van de lezer - en dat resulteert in een win-win voor uitgever, adverteerder en lezer.
- De uitgever kan zijn lezers segmenteren op basis van demografische gegevens, én digitaal behavior, zodat hij de juiste doelgroep verbindt met de content van de adverteerder.
- De uitgever kent de juiste tone-of-voice die zijn lezers boeit, en werkt met redacteurs en journalisten die weten hoe ze een boeiend verhaal moeten schrijven.
- De lezer die reageert op een goede CTA bij die inhoud zal de aankoopintentie vertonen waarnaar de adverteerder op zoek is.
5. Promoot je kersverse content
Als uitgever weet je als geen ander hoe je doelgroep te bereiken. Laat ze dan ook weten dat je een nieuw verhaal klaar hebt! Verspreid je content via sociale media, via email en via blogposts. Zorg ervoor dat je lezers je inhoud gemakkelijk kunnen vinden en doorklikken naar je site.
6. Verbind je adverteerder met je lezers
Door waardevolle stukken content in e-book of whitepaper te verzamelen en deze via CTA’s en landingspagina’s ter beschikking te stellen, zorg je ervoor dat gemotiveerde - en meestal van een ernstige aankoopintentie voorziene - lezers je content zullen oppikken. Deze contacten kan je delen met je adverteerder, die dan op zijn beurt contact kan maken met geïnteresseerde en hoogkwalitatieve leads.
Zijn dit revolutionaire ideeën? Bah nee! Wel een aanpak met veel gezond verstand. Bovenstaand traject kan je snel uitrollen en met de juiste marketing software verder perfectioneren.
Dat verzinnen we overigens niet. Bij Leadstreet hebben we gezamenlijk meer dan 40 jaar ervaring in de uitgeefwereld. Have a talk with us.
Wij luisteren graag.