Voor wie het zich nog herinneren kan: in de beginjaren van het internet (zo’n twintig jaar geleden) was een cms of Content Management Systeem zeldzamer dan een pinguïn in de Sahara. Iedere pagina van een website werd manueel gecodeerd in Notepad en het koppelen van een database was een meer dan behoorlijke taak, zelfs voor een geek. Vrij snel kwamen de eerste (zelfgeschreven) tools om sneller en gemakkelijker een website te onderhouden. Het was een unieke tijd voor entrepreneurs om hulpmiddelen inzake Content Management uit te werken, het ene al revolutionairder dan het andere.
Nu zijn CMS’en volwassen geworden, en dat zorgt voor een (r)evolutie. Manueel websites coderen is niet meer van deze tijd - te tijdsintensief en bijgevolg, te duur. Het gebruik van de technologie verhuisde van de IT- naar de marketing-afdeling. Marketeers willen hun website zelf up to date houden. Eenvoud (simple – in de goed zin van het woord) primeert. De Marketeers willen niet telkens aankloppen bij die vervelende IT-afdeling waar de focus ligt op security en continuity, en waar usability iets lager op de prioriteitenlijst staat.
De markt is nu bevolkt met CMS’en in alle maten en vormen. Er zijn populaire open-source systemen, er zijn er zelfgemaakte, er zijn dure en zelfs heel dure CMSsen. Alle systemen hebben hun bestaansreden en USP, en dat maakt het voor de klant niet makkelijker op. Het is bovendien niet makkelijk om terug snel even uit te stappen.
Bezint eer ge begint, is de boodschap.
Een CMS zorgt er voor dat gebruikers hun gegevens, teksten, beelden, content op een eenvoudige manier – zonder al te veel technische voorkennis - kunnen invoeren in een beheermodule. Het CMS bergt die gegevens vervolgens op in een database. Via een presentatiemodule wordt de ruwe data vervolgens mooi gevisualiseerd op het web.
Met een CMS beheer en visualiseer je content.
Eerlijk? Eén juist antwoord bestaat niet. Het antwoord zal voor iedereen verschillend zijn: er bestaat geen CMS dat voor iedereen geschikt is.
Wil je een complexe bedrijfswebsite die schaalbaar is met doorgedreven structuur en gebruikers levels, kies dan - bijvoorbeeld - voor het open source CMS Drupal, of voor duurdere tools zoals Sitecore.
Wil je een mooie bedrijfswebsite waar je zelf de teugels in handen hebt, die je gemakkelijk kan onderhouden, waar je eenvoudig kunt bloggen, emailadressen verzamelen, formulieren plaatsen en marketing automation wil implementeren? Kies dan voor WordPress, een van onze favoriete tools.
Zoek je iets tussenin, dan is Joomla msschien de juiste keuze.
Drupal |
Joomla |
Wordpress |
Drupal is een krachtig system voor het bouwen van complexe websites. |
Joomla houdt het midden tussen de developer-georiënteerde insteek van Drupal en de gebruikers-georiënteerde insteek van WordPress. |
WordPress is gegroeid vanuit een blogplatform. |
kinepolis.be |
||
Bij Drupal heb je de meeste technische expertise nodig. |
Minder complex dan Drupal maar complexer dan WordPress. |
Intuïtief, eenvoudig in gebruik, eenvoudig op te zetten. |
Gekend door zijn krachtige taxonomie en de mogelijkheid om complexe content te taggen en in te delen. |
Ontwikkeld als community platform, met sterke social insteek. |
Gemakkelijk om te gebruiken al beginner, krachtig genoeg voor ontwikkelaars en designers om efficiënt een website te maken voor klanten, die met een minimale inspanning de site verder kunnen onderhouden. Gekend voor de vele thema’s en plug-ins. |
Pressflow: is een Drupal distributie met geïntegreerde verbeteringen op vlak van performantie, schaalbaarheid, testmogelijkheden. |
Caching is een ingebouwd functionaliteit binnen Joomla. |
WP-SuperCache: WordPress plug-in die statische html pagina’s maakt van je database gestuurde content. |
Voor complexe , geavanceerde en veelzijdige websites; voor websites met een complexe datastructuur, voor platformen met meerdere gebruikers, voor online shops. |
In Joomla kan je een site bouwen met een flexibelere structuur en inhoud dan in WordPress maar nog steeds met een vrij eenvoudig , intuïtief gebruik. |
Ideaal voor relatief eenvoudige websites, zoals blog, bedrijfs- en nieuws websites die eenvoudig moeten kunnen beheerd worden door niet technische mensen. |
Voor de gemiddelde gebruiker is WordPress een uitstekend CMS om je website uit te bouwen, te beheren en up to date te houden. WordPress leent zich uitstekend om je eigen eco-systeem uit te bouwen, ook al omdat het prima samenwerkt met tools zoals HubSpot, Mailchimp, Eventbrite, …
Let wel: websites bouwen is een beroep. Gebruik de kennis van een webbouwer om de fundamenten te leggen en spaar je energie om je website up to date te houden. Een website onderhouden is een continue proces. Het CMS is slechts een hulpmiddel om tot een goed resultaat te komen. Veel slechte tools zijn er niet. Wel zijn er veel CMS’en die op een verkeerde manier worden ingezet en websites die slecht onderhouden worden.
Johan Vantomme, de technische man bij leadstreet, droomt ’s nachts van websites en ontwikkelde al content management systemen toen België nog in html schreef. Begin jaren 90 richtte hij met Antony Slabinck Sisa Software, waar ze het CMS WebEngine ontwikkelden. Johan codeerde begin 2000 de CMS’en voor onder meer de websites ZDNet.be, ZDNet.nl (destijds: 1 miljoen bezoekers per maand), Smartbiz.be, Clickx.be en de programmatie achter de verkiezingssite Site van het Jaar (www.sitevanhetjaar.be).