Waarom zou je jouw content - waarin je zoveel tijd en moeite hebt gestopt - integraal willen delen op een 'vreemd' platform zoals LinkedIn Pulse of Medium, terwijl je die content ook gewoon op je eigen website kan plaatsen of er een link naar kan delen?
Een terechte vraag met een eenvoudig antwoord: posten op media als Linkedin Pulse (of Medium) bieden je een aantal kansen en mogelijkheden die het posten op je eigen website niet (of in mindere mate) biedt. Maar zoals dikwijls: "elk voordeel heb zijn nadeel"!
PRO #1: Hét killerargument: Een groot & beschikbaar publiek
Voor wie pas begint met inbound marketing en een blog, is het verleidelijk: je artikel op je eigen blog plaatsen en 100 views halen, of het integraal op LinkedIn Pulse plaatsen voor een kant-en-klaar publiek.
De belangrijkste reden waarom je jouw artikels op een ander medium plaatst: je vindt er instant een groot én een beschikbaar publiek, ééntje dat meestal een pak groter is dan op je eigen website.
PRO #2: Je profileert je luid en duidelijk
Publiceren op LinkedIn Pulse profileert je 1-op-1 als een expert. Het voordeel van LinkedIn is dat jij er met je LinkedIn-profiel rechtstreeks voordeel uit haalt: mensen zien je profiel, je bedrijf en wat je doet.
PRO #3: met Meer kans op interactie
Waar het op je eigen blog best lastig is veel comments te krijgen - dat is toch onze ervaring - ligt dat bij sociale netwerken anders. Die zijn inherent voorzien op interactie en zelfprofilering, iets wat je in het geval van LinkedIn Pulse meteen merkt wanneer je de startpagina of app opent. Wil je veel interactie of zoek je feedback op je artikel? Dan gok je beter op LinkedIn dan op je eigen site.
PRO #4: makkelijk traject naar Social selling
Een extra voordeel van LinkedIn is dat je bijvoorbeeld ziet wie jouw profiel bekijkt, je post een like geeft of antwoordt. Het is een kleine stap om een connectie voor te stellen. Goed om een gesprek te starten met mogelijke prospects én je te profileren als een valabele partij.
Natuurlijk is het niet alleen een verhaal van pro's. Zo blijft het een feit dat iemand met een groot persoonlijk netwerk op LinkedIn makkelijker succes zal boeken met long-form posts dan iemand met een beperkt aantal connecties. Maar ...
Contra #1: Bereik je wel het juiste publiek?
Een groot publiek heb je. Maar is het wel het juiste publiek die je wil aanspreken? LinkedIn heeft hier - eerlijk is eerlijk - wel een voordeel ten opzichte van andere sociale/externe media: het merendeel van de connecties die je hebt opgebouwd op LinkedIn, komt hoogstwaarschijnlijk uit branches die ofwel in lijn liggen met je bedrijfsactiviteit, ofwel uit een branche waar er zich potentiële klanten voor je dienst of product in bevinden. En dat is waarschijnlijk ook waar voor de connecties van je connecties, die je post eveneens zien voorbijkomen wanneer die een like of comment krijgt van iemand in hun netwerk.
contra #2: wat met conversie, en je funnel?
Het doel van jouw content is tweeledig:
- De juiste doelgroep bereiken en aantrekken
- Daar een impact op hebben
Op je eigen website is dat eenvoudiger: aan het slot van je blogpost kan je linken naar related content, naar een next-step ebook of bijvoorbeeld een demo. Met een call-to-action knop, die je zelf beheert.
Het funnelverhaal (waarbij je een lead telkens een stukje verder in jouw funnel wil doen bewegen) is heel wat lastiger op een extern medium.
Wat ons bij hét grote contra-argument brengt:
contra #3: don't build your house on rented land. ECHT. NIET! DOEN!
Je blog is letterlijk je eigen medium, jouw (!) eigendom. Daar heb jij het zeggenschap en bepaal jij de regels. Onthoud bovenal dat media als Facebook, LinkedIn of Medium zomaar de spelregels kunnen aanpassen, en jou misschien en passant buitenspel zetten. Of je te laten betalen om je content zichtbaar te houden.
contra #4: En wat met SEO?
Content is een bijzonder belangrijk deel van je SEO. In maart 2016 onthulde Andrey Lipattsev, een Search Quality Senior Strategist bij Google, de drie meest bepalende factoren voor vindbaarheid. Lipattsev specificeerde geen volgorde voor de eerste 2:
- Content
- Links
- en als derde factor: RankBrain
(Tip: meer weten > lees dan dit artikel)
Als jij een goed contentstuk op LinkedIn plaatst, zorg je dus voor SEO-punten op ... LinkedIn. Onze insteek is dat je die punten het liefst ontvangt op je eigen website, en jij daar moet scoren op de zoekwoorden en de content die voor jou belangrijk zijn.
En ja, je kan in jouw contentstuk een link plaatsen naar jouw eigen website. Je hebt dan een extra link die naar jouw site wijst (dus extra SEO-juice), maar die wegen volgens MOZ niet op tegen het zelf posten van een kwalitatief artikel.
Je zou kunnen overwegen om een post zowel op jouw eigen website als op een extern medium te plaatsen, maar daar blijft het spook van Duplicate Content zichtbaar (hoewel de meeste experts het er over eens zijn dat dit waarschijnlijk een laag risico met zich meebrengt).
Conclusie
Je content integraal publiceren op LinkedIn Pulse biedt heel wat opportuniteiten. Niet alleen kun je jouw expertise etaleren voor een groot publiek - dat je niet of moeilijk bereikt via je andere kanalen - en je profileren, de kans bestaat dat je ook snel een relevant publiek bereikt. Een publiek dat netjes in lijn ligt met de buyer persona voor jouw dienst of product. Bovendien biedt LinkedIn de nodige tools om je content mooi te verpakken en de resultaten nauwgezet op te volgen.
Maar naast de vele pro's voor het integraal publiceren van content op LinkedIn, zitten er ook risico's en beperkingen aan vast. Zo is een groot persoonlijk netwerk op LinkedIn een troef als je maximaal wil profiteren van het potentiële bereik dat Pulse biedt, terwijl je jouw content ook op maat van het platform moet serveren. Daarnaast zit je met de typische onzekerheden die eigen zijn aan een 'vreemd' platform voor contentdistributie: de spelregels kunnen steeds aangepast worden.
Content integraal delen op LinkedIn moet je dan ook zien als een onderdeel van een ruimer opgezette contentstrategie. Een vervanger voor de content op je eigen bedrijfsblog is het zéér zeker niet. Het is eerder een extensie ervan; een tussenstap om leads naar je eigen website te leiden via de expertise die je aan een ruimer publiek toont.