Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Hoe goed scoort jouw site? Deel 4: Security (SSL)

Geschreven door Johan Vantomme | 8 februari 2016
Wat maakt een goede website? En - belangrijker voor bedrijven - hoe zorg je ervoor dat je website goed scoort in de zoekrankings, en dus prominent in beeld komt bij potentiële klanten? Geweldige content? 100% zeker. Maar wat is er nog meer nodig?

Een vierde kernindicator voor je website, is security.

Onze partner HubSpot ontwikkelde het een tool om websites te evalueren. Ze analyseerden de resultaten van meer dan 26.000 inzendingen voor de grading tool om een duidelijk beeld te vormen van hoe websites vandaag de dag presteren, én bundelde die in een ebook (met tips). We vatten het voor jou samen in vier blogposts.

De resultaten van het onderzoek maken duidelijk dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is, met een gemiddelde score van 60 op 100. Net geslaagd dus. Opvallend daarbij is dat de tekortkomingen zich meestal niet tot één aspect van de website beperken, maar dat er op nagenoeg alle vlakken nog ruimte is voor optimalisatie:

  1. Goede prestaties
  2. Geoptimaliseerd voor mobiel
  3. Search Engine Optimization (SEO)
  4. SSL-beveiliging

Websites en security: een zorgenkindje

Security, het vierde kernelement waarop HubSpot nadruk legt, blijkt nog niet vaak toegepast in de praktijk. Slechts 1 op 5 sites uit het onderzoek is beveiligd met SSL-encryptie, één van de elementen van security waarop HubSpot zich in het onderzoek op focust.


Wat is SSL?

SSL (Secure Sockets Layer) is een technologie die een veilige 'tunnel' garandeert voor het dataverkeer tussen de webbrowser van een bezoeker en de webserver van de site. De informatie die er doorheen gaat is beveiligd met encryptie, zodat andere partijen de versleutelde data niet kunnen inkijken. Ze is met name van belang voor het versturen van gevoelige data - denk aan de username van de gebruiker, het paswoord, e-mailadres of de gepersonaliseerde cookies die de website naar de bezoeker verstuurt.

De voornaamste doel van een adequate beveiliging is natuurlijk het veiligstellen van bezoekersinformatie. De afgelopen jaren haalden heel wat high-profile datalekken bij Fortune 500-bedrijven en zelfs overheden het nieuws. Denk eraan dat voor elk datalek bij grote jongens zoals Sony Pictures en co er ook duizenden kleinere bedrijven zijn die het slachtoffer worden van datalekken. Vooral die kleinere bedrijven horen het motto 'voorkomen is beter dan genezen' hoog in het vaandel te dragen, want de gevolgen van een datalek kunnen desastreus zijn - van grote financiële verliezen tot zelfs het einde van een bedrijf. 

SSL: ook belangrijk voor Google

Maar het belang van SSL gaat verder dan beveiliging alleen. Sinds Google onlangs aankondigde dat de aanwezigheid van SSL voortaan ook een impact heeft op de zoekrankings, zitten er nu ook SEO-implicaties aan vast. Meer nog, wanneer twee sites over de hele lijn gelijkaardig scoren, kan HTTPS zelfs de doorslaggevende factor zijn bij het bepalen van de page ranking.

Oplossingen voor een betere security-score

Wat kun je doen om de security score van je website te verhogen?

Zorg ervoor dat er actief gebruik wordt gemaakt van SSL-beveiling bij jouw content management systeem (CMS). Biedt jouw CMS die mogelijkheid niet, dan zijn de opties helaas beperkt. Vraag je host in dat geval om de introductie van SSL prioriteit te geven, door de kwestie aan te kaarten bij de customer support en development teams.  Vraag daarbij ook meteen om een timeline.

Met het toegenomen gewicht van SSL voor sites en de feedback van klanten in het achterhoofd, activeerde onze partner HubSpot onlangs trouwens gratis one-click SSL op het eigen HubSpot-cms.

Kan jouw webhost geen solide tijdlijn geven voor de introductie van SSL, overweeg dan om over te stappen naar een partij die SSL wel aanbiedt als een kernfeature.

Conclusie

De meerderheid van de door HubSpot geanalyseerde websites zouden vijf jaar geleden prima hebben gescoord, maar vandaag de dag voldoen ze niet meer aan de vooropgestelde doelen. Webdesign en de gebruikservaring die daarbij hoort zijn dan ook een dynamisch gegeven, dat verandert doorheen de tijd. In dit onderzoek zagen we dat factoren zoals mobile readiness, beveiliging en verschillende elementen die verband houden met SEO en prestaties een belangrijke factor zijn geworden, waar dat vroeger minder belangrijk was. Kortom, er is heel wat veranderd op relatief korte tijd.

Ook marketeers kunnen hier duidelijke lessen uit trekken. Websites horen constant opgevolgd en verbeterd te worden; een redesign elke zoveel jaar is niet langer voldoende. De technologie evolueert razendsnel en de strijd om de beste page rankings is verbeten, dus wie vooruit wil blijven op het peloton moet er voortdurend bovenop blijven zitten.