Vind je het lastig om blogberichten te schrijven? Met deze 5 stappen schrijf je in korte tijd een goed verhaal dat klanten echt willen lezen.
Je zit voor een wit scherm en tikt moeizaam een paar eerste zinnen. Na dagen zwoegen heb je eindelijk iets geproduceerd dat mag doorgaan voor een blogbericht.
Klinkt herkenbaar? Geen reden om op te geven. Ook al zit schrijven niet in je bloed, dan nog kun je met enkele concrete stappen toch in korte tijd een helder verhaal schrijven. Het zijn tactieken die professionele journalisten en tekstschrijvers ook gebruiken.
Je weet waar over je wilt gaan schrijven op basis van je zoekwoordenonderzoek en je contentplanning. Baken je onderwerp nu eerst af. Belangrijk, want voor je het weet meandert je verhaal alle kanten uit en is de structuur ver te zoeken. Daar doe je de lezer geen plezier mee.
Hoe diep wil je op het onderwerp ingaan? Wat bespreek je wel en wat niet? Als je dat van tevoren bepaalt, vormt zich vanzelf al een beeld in je hoofd van hoe het blogbericht er ongeveer uit zal komen te zien.
Heb je veel te vertellen over een onderwerp, dan is het beter om de diverse aspecten uit te splitsen en daarover weer aparte blogberichten te maken. Je bouwt zo een cluster van blogberichten over specifieke, met elkaar gelinkte onderwerpen binnen een overkoepelend thema. Dat is ontzettend waardevol binnen een Inbound Marketing-strategie.
Verlies in deze fase nooit uit het oog wat het doel is van je stuk. Wat wil je voor de klant oplossen en wat wil je dat die uiteindelijk doet op het einde van het stuk? Met andere woorden: wat wordt de volgende stap (je call-to-action)? Neem dat vanaf het begin al mee in je overwegingen.
Je weet intussen wat je wilt vertellen. Nu kun je een ruwe structuur opzetten voor je verhaal, die fungeert als kapstok.
Begin met een werktitel, waarin je heel specifiek beschrijft waar het artikel over gaat. Bijvoorbeeld: ‘Methode om snel en makkelijk een blogbericht te schrijven’. Dit geeft je richting. De titel kun je later nog steeds verbeteren.
Bepaal nu wat de opzet van je verhaal wordt. Meestal open je een artikel met een probleem, nieuwsfeit of stelling. Die werk je via diverse argumenten uit, uitmondend in een conclusie en niet te vergeten je call to action. Voorbeeld van een opzet:
De structuur hangt deels af van het soort artikel dat je wilt schrijven. Je kunt wel wat trucjes toepassen om het makkelijker te maken voor jezelf:
Belangrijkste doel van zo’n kapstok is dat je voor jezelf al een spoor van kruimels uitzet om te volgen. Het is allemaal nog niet zo concreet, maar welk verhaal je wilt gaan vertellen wordt alweer een stukje helderder in je hoofd. Daarna laat je dat allemaal los.
Nu ga je je verhaal vertellen. Vergeet tijdens het schrijven de structuur, vergeet openingszinnen en tussenkoppen en zelfs de spelling. Daar moet je even helemaal niet bij stilstaan in deze fase. Begin gewoon te typen en vertel je verhaal. Hoe spontaner je dat doet, hoe makkelijker het gaat.
Lukt niet? Natuurlijk wel, jij bent degene met alle expertise, degene die altijd zo enthousiast over zijn product of dienst vertelt. Doe dat nu ook.
Met welk probleem worstelen je klanten? Schrijf het op vanuit de ogen van je klant. Zoals ik hier jouw probleem ook concreet heb gemaakt: jij vindt het lastig om een artikel neer te pennen.
Begin nu te vertellen over de oplossing. Doe dat vrijuit, op je eigen manier, alsof je het tegen een vriend hebt die toevallig ook je klant is. Geef advies, maak een stappenplan, beschrijf en passant dat onderzoek waarover je hebt gelezen.
Door spontaan te vertellen en te schrijven, krijg je een fijn leesbaar verhaal dat minder rationeel is geformuleerd en daardoor meer aanspreekt. Dat bijschaven komt later wel, het gaat er nu even om dat je de inhoud eerst op papier krijgt. Uit jouw hoofd, op het scherm. In deze fase kom je vaak in een flow en die is goud waard, dus zorg ervoor dat je niet afgeleid kan raken.
Je verhaal staat. Waarschijnlijk lijkt het een oeverloos verslag. Geen probleem. In deze fase ga je jouw stuk bewerken tot een crispy blogbericht.
Zet eerst de verschillende onderwerpen op de juiste plaats, waarbij je de structuur volgt die je voor jezelf had bedacht. Maak alinea’s en wees daar niet zuinig mee. Een verhaal met korte alinea’s en veel witruimte leest prettiger vanaf een scherm. Voeg alvast wat tussenkoppen toe, zo maak je het artikel makkelijk scanbaar voor de lezer. Probeer daarbij relevante zoekwoorden te gebruiken.
Ga nu van boven naar beneden door je stuk heen. Knip, voeg samen en herformuleer. Voeg details toe, nuanceer en check of het klopt wat je hebt geschreven. Zorg voor een goede afwisseling van korte en lange zinnen en stel ook eens een vraag tussendoor; dat houdt de lezer wakker.
Wees niet bang om samen te vatten. Met een beetje moeite kun je iets vaak veel bondiger formuleren. Met deze ‘vertaalslag’ doe je jouw lezers een groot plezier. Je tekst wordt er makkelijker leesbaar en vooral helderder door. En ja, soms moet je daarvoor je darlings killen.
Nu heeft je artikel zijn vorm aangenomen. Mogelijk vind je het te lang. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je de aandacht van de lezer maar weet vast te houden. Blogartikelen van duizend of zelfs tweeduizend woorden scoren bijvoorbeeld goed in Google en bevatten veel long tail keywords.
Nu is het tijd voor de finishing touch. Die kan het verschil maken tussen een goed scorend artikel en een middenmoter.
Dit is hét moment om je titel op de werktafel te leggen. Een goede headline is cruciaal voor een hoog clickpercentage. Een sterke titel is concreet, met een duidelijke belofte erin die de klant niet kan weerstaan. Bekijk onze tips voor een converterende titel.
Kijk nu kritisch naar je intro. Wat wordt je openingszin? Probeer te prikkelen of benoem een vraag waarop de klant zeker het antwoord zal willen weten. Met de intro trek je de lezer in je verhaal.
Tip: negen van de tien keer kun je de zin weghalen die je als eerste hebt geschreven. Skip de omwegen, ga meteen naar de kern. Je intro wordt er korter en helderder door.
Gebruik actieve taal, dus geen verleden tijd of voltooid verleden tijd, en spreek de lezer rechtstreeks aan:
Met deze praktische 5 stappen schrijf jij in no-time een helder artikel!
Besteed extra aandacht aan je conclusie en call to action, want hier wil je dat de klant tot actie overgaat. Hoe concreter je call to action, hoe beter. Dus schrijf liever niet: ‘Blijf op de hoogte’ of ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ maar: ‘Haal meer omzet uit je website: download nu jouw gratis ebook.
Breng de nodige SEO-tweaks aan. Voeg subtiel keywords toe en pas tussenkoppen aan. Maak links naar andere pagina’s op je website en wees niet bang voor één of twee externe links in je stuk.
Oh ja, de spelling. Die noem ik als laatste en dat is niet voor niets. Om echt goed de spelling van je tekst te kunnen controleren, moet je een andere bril opzetten. Die van kommazifter.
Waarschijnlijk heb je in stap 4, toen je met de heggenschaar door je verhaal ging, al veel typ- en spelfouten uit je tekst gehaald. Nu ga je er met de kam nog eens doorheen. Kijk niet naar de opbouw van je alinea’s of zinnen, maar kijk puur naar de spelling van de woorden.
Ben je daar niet zo goed in, dan is het écht handig om dit uit te besteden aan iemand met een frisse kijk. Want het is jammer als jouw zorgvuldig geschreven blogbericht door dt-fouten minder serieus wordt genomen. Sommige lezers zullen zelfs direct afhaken.
Als je merkt dat je bij een bepaalde alinea afhaakt, dan kan het nodig zijn dat je daar nog een keer kritisch naar kijkt. Kort een paar zinnen in of haal details weg, zodat het wat luchtiger wordt. Zodra je het artikel plezierig doorleesbaar vindt tot aan de call to action toe, mag je tevreden zijn. Geniet van je artikel!
Tot slot nog even over het schrijfproces en het grote gevaar van afleiding. Als je steeds uit je concentratie wordt gehaald, duurt schrijven twee keer zo lang. De volgende tips zijn misschien open deuren, maar als professioneel tekstschrijver wil ik ze toch graag meegeven:
Ook al zit schrijven niet in je bloed, dan nog kun je met enkele concrete tussenstappen toch in korte tijd een helder verhaal schrijven. Baken je onderwerp goed af, zet een ruwe structuur op, schrijf je verhaal en editeer.