Het ziet er niet zo lekker meer uit, die ‘2012’ in de datum boven wat één van je best presterende blogs was. Vroeger dus. De ranking van je content in Google valt weg, en bezoekers klikken ook weg. Maar wat ga je er aan doen? Hier volgt een praktische methode om oude publicatiedatums van je blogcontent niet tegen je te laten werken.
Hoe belangrijk ís de publicatiedatum van je blogposts eigenlijk? Of anders gezegd, de versheid van je content? De kwaliteit van je content - en dus ook je content freshness - is heel belangrijk, daarover zijn SEO-specialisten, bloggers en inbound marketeers het intussen wel eens.
Google wil zijn gebruikers immers geen verouderde content voorschotelen. Daarom zakken artikelen die jaren geleden gemaakt én gepost zijn, vaak uiteindelijk naar beneden in het zoekresultaat – ten voordele van recentere artikelen over hetzelfde onderwerp. Kijk maar even mee naar deze grafiek van MOZ:
Google biedt bij het geavanceerd zoeken zelfs een filter om enkel te zoeken naar pagina's die 24 uur tot één jaar geleden voor het laatst zijn geüpdatet. Het moge duidelijk zijn: de publicatiedatum van je blogposts is belangrijk.
Wat doe je nu als je een stapel blogberichten hebt die de afgelopen jaren geschreven zijn? Moet je die allemaal een recente datum geven? En volstaat dat?
Wel, het is helemaal niet erg als je oudere artikelen op je blog hebt - zelfs al is de informatie wat gedateerd. Je wilt per slot van rekening ook nog een archief hebben. En daarmee laat je juist zien dat je de ontwikkelingen in jouw markt op de voet volgt én je al een hele tijd met je vak bezig bent.
Je best presterende posts, die veel traffic naar je blog halen, of de topics waarrond jij vooral wil communiceren, die wil je wel actueel houden. Wees dus attent voor je ‘evergreen content’ en ververs die posts sowieso wat zodra ze ouder dan twee jaar zijn.
We zetten het op onze planning! We willen onze best scorende content voorzien van een recente datum. Dat doe je heel eenvoudig door in je CMS (in het voorbeeld hieronder: HubSpot) de publicatiedatum van je blog post aan te passen naar vandaag. Het artikel wordt dan opnieuw gepubliceerd als het meest recente bericht in je blogoverzicht.
En dat is het ook. Want enkel de datum van je bericht aanpassen, is écht een gemiste kans.
Waarschijnlijk gaat dit voor Google niet voldoende zijn om jouw bericht een echte boost in de posities te geven. De zoekmachine kijkt namelijk niet alleen naar de publicatiedatum van content, maar ook naar het aantal aanpassingen van de content en de aard daarvan.
Maar even los van Google: wij content marketeers bloggen met het belang van bezoekers voor ogen. Zij zijn niet gebaat bij oude content die je steeds maar herkauwt. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de waarde die je als blog te bieden hebt. En dat ga je wel degelijk merken aan je rankings.
Grijp de herpublicatie van je content dus meteen ook aan om deze te optimaliseren. Dat hoeft echt geen uren te duren. Aanpassingen die je kunt doen zijn bijvoorbeeld:
Promoot vervolgens je geactualiseerde artikel alsof het gaat om een nieuwe blogpost. Deel ‘m op social media, stuur hem mee met de nieuwsbrief en maak er bijvoorbeeld een slide video van.
Het artikel zal nieuw verkeer, verse commentaren en extra inkomende links opleveren. Google gaat dit allemaal opmerken en kan daardoor je artikel hoger plaatsen in het zoekresulaat. Zo merkte ook marketing toolset Ahrefs na het optimaliseren en opnieuw publiceren van een oude blogpost:
And, within just 4 days, the page climbed from #8 to #3 in Google for its target keyword and traffic to that page increased by 486% - Ahrefs.
Op onze leadstreet-blog hebben wij op deze manier diverse oudere blogartikelen geoptimaliseerd en opnieuw gepubliceerd. Bijvoorbeeld onze artikels rond Buyer Persona. Per artikel zijn we daar ongeveer een kwartiertje mee bezig geweest. Merk hoe we in de ranking gestaag (en best snel) stijgen met meerdere blogposts:
Vergewis je ervan dat de permalink van je blogbericht (de link van het bericht waarvan je uitgaat dat die niet meer wijzigt - je permanente link dus) hetzelfde blijft als je het opnieuw publiceert!
Waarom dat belangrijk is?
Als je bestaande content een nieuwe URL krijgt, dan komt dat stuk op een ander adres te staan. Met een paar vervelende gevolgen:
Kortom: dit is een hele snelle manier om je beste content op achterstand te zetten.
Om deze reden is het beter om van bij de start liever niet voor een permalink-structuur te kiezen, waarin de publicatiedatum deel wordt van de url van een bericht. Want als je dan een artikel opnieuw publiceert, verandert ook de datum in de permalink en... heb je dus een nieuwe URL. Een voorbeeld hiervan zie je in volgende link:
Kies liever een permalink-structuur op basis van berichttitel, zoals wij meestal doen:
Dat is de meest zoekmachinevriendelijke optie die hier een groot voordeel biedt: je permalink kan altijd hetzelfde blijven. In het populaire CMS WordPress kun je dit instellen bij Instellingen > Permalinks.
Een andere optie is je oude content te laten staan én een nieuw bericht te schrijven. Geef je nieuwe content dan een facelift om dubbele content te voorkomen. Kies voor een actuele invalshoek, geef het verhaal een andere titel, intro en meta description, voeg informatie toe en herschrijf het artikel grondig. En plaats een link naar het nieuwe artikel in je oude blogpost.
Beter voor je lezers, en dus ook beter voor Google.
Je ziet het vaak: er wordt gewoon géén publicatiedatum getoond bij een post. Of soms wordt de datum weggehaald bij artikelen ouder dan één jaar.
Hey. Ik heb er hard op gezwoegd, dit artikel verdient het gelezen te worden en ik wil niet dat mensen wegklikken omdat de content al twee jaar oud is. Weg met die datum dus!
Het verontrustende is: deze aanpak schijnt goed te zijn voor je traffic. Diverse tests duiden daarop. Social media-strateeg Mack Collier claimde in 2013 dat het zoekverkeer op zijn blog met 25 procent daalde nà het zichtbaar maken van publicatiedatums boven zijn posts.
Een recente test is gedaan door de zeven jaar oude blog ShoutMeLoud, waar het verkeer met 40 procent daalde na het tonen van datums boven berichten. Na het verwijderen van de datums nam het verkeer direct weer toe.
Op basis van bovenstaande tests zou je kunnen concluderen dat een datum weglaten een goede zaak is. Dat lezers door het weglaten van de publicatiedatum mogelijk verkeerd geïnformeerd worden, doet er in dat geval blijkbaar niet toe.
Wij worden hierin geruggensteund door HubSpot. Ook zij vinden het logisch dat je de publicatiedatum wél toont. Inbound marketing gaat om verkopen door behulpzaam te zijn, en je content is behulpzamer wanneer je ook laat zien wanneer die content werd gecreëerd.
Basically, timestamps are like food expiration dates - they arm your readers with the information to decide if they want to consume your content, and "absolve" you of any misinformation if the content is old – HubSpot.
Een afwezige publicatiedatum roept mogelijk irritatie op bij de bezoeker. Je bedrijf kan zelfs slordig, ondeskundig of onbetrouwbaar overkomen. Zonde van al je harde werk! Dus wat ons betreft: in de meeste gevallen is het een best practice boven je blogartikel een datum te zetten.
Je hoeft content natuurlijk niet steeds opnieuw te publiceren als je deze wilt actualiseren en/of optimaliseren. Ook al staat er een oudere datum boven, het aanpassen en verbeteren van oudere content moet deel uitmaken van je routine. Al gaat het maar om een linkje hier of een aanvulling daar, een andere inleiding of nieuwe call-to-action. Op die manier zorg je ervoor dat je beste content voor je blijft werken.
Beschouw je blog als een levend en ademend organisme dat voortdurend onderhoud vergt. Om te voorkomen dat je beste content wegzakt in de krochten van het internet, moet je deze blijven aanvullen en actualiseren. Dat is in het belang van je bezoekers en levert je uiteindelijk een betere, betrouwbare blog met hoge rankings op. De publicatiedatum van je berichten? Die is daarbij een goede stok achter de deur.
Weten hoe blogs en content voor jou kunnen werken? Lees dan ons ebook 'Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten', en ontdek hoe jij met jouw website de juiste leads kan aantrekken, capteren en omzetten in klanten: