Inbound 2014 ging op 16 september van start in Boston in het gigantische Boston Convention Center, met meer dan 10.000 aanwezigen uit meer dan 70 landen. Het team van leadstreet (partner van HubSpot, de organisator van Inbound) is er uiteraard ook.
Naast een indrukwekkend aantal productvernieuwingen en de aankondiging van een gloednieuw, gratis (!) HubSpot CRM-tool, zijn er een pak sessies waar specialisten hun visie geven.
In dit artikel gaan we in op een sessie met Danny Sullivan, CCO van Third Door Media:
SEO, en hoe je vandaag als marketeer met SEO moet omgaan.
Werkt SEO nog?
Ga even naar Google en doe een zoekopdracht. Je zal merken dat de organische, gratis lijsten stilletjes verdwijnen. Bovenaan, rechts, overal zie je advertenties of voorkeurlijsten. In België valt het al bij al nog mee, maar in vele landen (zoals de US, waar we deze post schrijven) mag je al blij zijn dat je die (gratis) lijsten te zien krijgt zonder te scrollen. Kijk maar even in volgend voorbeeld:
Nog een test. Voer een identieke zoekopdracht uit wanneer in je ingelogd bent in Google en eentje wanneer je niet ingelogd bent. Vraag een collega of vriend(in) 50 km verder hetzelfde te zoeken. Je krijgt gegarandeerd andere resultaten. Google serveert je lokale resultaten, geef zelf antwoorden op vragen, enzoverder.
Zoekmachines wijken dus af van de vertrouwde lineaire logica. Het idee van #1 te ranken in de zoekresulaten mag je bij deze opbergen. Ai. Is SEO dood?
Niet helemaal. SEO is niet dood. Het is wel grondig veranderd en dàt brengt opportuniteiten met zich mee.
Wat je moet weten van de oude Google zoekalgoritmes: Panda, Penguin, Pigeon, ...
Laten we eens kijken naar de evoluties van de Google de voorbije jaren.
Eerst was er Panda. Met Panda wil Google thin content en slechte kwaliteit wieden, en focusen op kwaliteit. Pagina’s die vulling zijn, die geen antwoorden bieden op vragen, … worden hier geviseerd. Google laat Panda lopen op een maandelijkse basis.
Key SEO takeaway #1: Panda overleefde je door te focusen op kwaliteit (en dat geldt steeds!).
Echt slechte artikels op je site? Dan zouden ze er eigenlijk niet mogen staan. Verwijderen of aanpassen dus, of code toevoegen dat Google die pagina’s niet meer indexeert.
Dan was er Penguin. Het doel van Penguin was spam en slechte slash foute links te bestraffen. Google vocht met Penguin een robbertje tegen de linkbuilders (sites waar je tegen betaling links kan krijgen naar je site, maar helemaal geen waarde leveren).
Penguin zorgde ook voor het wat vragen. Zo wordt het gastbloggen SEO-gewijs niet meer beloond, wat toch vaak één van de hoofdmotivaties was om het te doen. En wat met het trendy native advertising, het posten van jouw content (met links) in de contentstroom van andere site? Hoe gaat Google daar mee om?
Key takeaway #2: Penguin overleefde je door te focusen op het bouwen van een publiek (en dat geldt steeds!).
Focus dus niet meer op het bouwen van links.
Tijd voor Pigeon. Een algoritme waarmee Google lokale webzoekresultaten wil verbeteren. Deze filter houdt rekening met jouw locatie (denk aan een zoekopdracht naar een Thais restaurant waarbij je de dichtste resulaten krijgt) en websignals (denk aan likes, shares, tweets, social, … van zo’n restaurant).
Hummingbird, de nieuwe motor van Google
Waar Panda, Penguin en Pigeon filters zijn van Google, is Hummingbird een compleet nieuwe motor.
Google wil de nieuwe websignalen (likes, votes, …) meer waarde geven, en wil zoekopdrachten intelligenter uitvoeren.
Een voorbeeld? Gaf je vroeger 'Obama' in als zoekterm, dan ging Google op zoek naar de combinatie van letters 'o-b-a-m-a'. Weinig intelligent dus. Nu wordt er gezocht op entiteiten, naar een persoon die gelinkt is aan anderen en locaties.
Resultaten worden ook layoutmatig vanuit een ander perspectief voorgesteld. Google zal je ook vaker het antwoord op je vraag rechtstreeks geven. En als zoekmachine dus trafiek wegnemen … van jouw site.
Doe de test zelf maar:
- Obama
- How tall is abama
- How old is obama
- Who is obama’s wife
Mobiel wijzigt ook de manier waarop search werkt. Mensen die een bloemenwinkel zoeken op hun mobiele toestel hebben vaak een dringendere vraag dan iemand die dat thuis op zijn notebook doet. En die hebben meer aan het adres van de dichtstbijzijnde winkel. Of, in ons voorbeeld, de nachtwinkel terwijl je deze post schrijft.
Ook dat geeft je nieuwe mogelijkheden. Markeer je pagina’s met relevante structured data of hou rekening met mobiel en voeg een Click to Call toe href=”tel:+32...”
Key takeaway #3: zoeken en gevonden worden is een continu proces.
Nog enkele tips voor goede SEO
Key takeaway #4: Focus op kwaliteit.
Werk je op jouw site met (gratis) gastbloggers? Zorg dat ze kwaliteit leveren.Key takeaway #5: SEO mag slechts een evenredig deel van je marketing zijn.
Hangt jouw site voor 90% af van organische search? Dan loop je een groot risico bij het volgende nieuwe Google algoritme minder of geen bezoekers meer te hebben. Tip: doe aan Inbound marketing.
Key takeaway #6: Focus je niet blind op SEO.
Verlies je niet. Hoe meer je aan SEO werkt, enkel en alleen voor SEO, hoe minder effectief je SEO zal worden. SEO moet eigenlijk PEO - People Engine Optimization- zijn. SEO is bedoeld voor mensen!
Key takeaway #7: Teveel SEO-adviseurs zitten vastgeroest in de oude stramienen.
Wens je professionele hulp? Zoek, vraag, lees, tot je een partner vindt die bovenstaand verhaal begrijpt.
Extra SEO marketing tips
- Gebruik de SEO Periodic table
- Investeer in kwalitatieve content
- Bouw een publiek uit; geen links
- Vergeet mobile niet
- Maak dat je autoriteit hebt, dan kan google niet zonder jou!
Op zoek naar meer inzichten over SEO? Bezoek zeker de blog van Danny Sullivan, SEO goeroe en co-founder van marketingland.com en searchengineland.com.