Wanneer is goede content goed?

Jamie Biesemans
Jamie Biesemans
16 juli 2015

Bloggen Content Inbound marketing

DELEN

Een tijdje geleden hield ik op Conversion Day ’15 een presentatie over het belang van content voor Inbound Marketing. Voor je het weet, doe je dan een uitspraak die achteraf wat knullig klinkt. En als je geluk/pech (kies maar) hebt, wordt die opmerking ook getweet. Tijd om dit recht te zetten!

goede-content-is-gewoon-goed-conversion-day-jamie-biesemans-leadstreet

Goede content is gewoon goed

“Dat is een tautologie, Jamie”, zou mijn docent filosofie een paar decennia geleden gezegd hebben. En hij zou gelijk hebben. Maar dit terzijde.

Content speelt bij inbound marketing gewoonweg een te cruciale rol om er niet veel aandacht aan te besteden. De content moet gewoon écht goed zijn, en dan pas … is het goed :-)

Maar wat betekent ‘goed’ in deze context? Om te beginnen wou ik met die uitspraak reageren op die vorm van content marketing waar het gewoon draait om wat mensen naar je site te lokken, eventueel met wat SEO-hightech. Veel hits op site! Feest! Couckenbak (nee, niet op deze link klikken)! Iedereen gelukkig toch?

Mmm. Als dit het verhaal is … Tja, dan stopt het ook echt.

In het beste geval zit je met een aantal bezoekers dat wat perplex zijn omdat ze na het lezen/bekijken/beluisteren van je content niet weten waarheen en waaraan.

In het slechtste geval zijn er mensen bij die zeer ontevreden zijn omdat ze in de val liepen van jouw SEO-spitsvondigheid maar absoluut geen antwoord vonden voor hun vragen. Jaag je bezoekers na, niet Google.

Ja, mensen hebben je site gevonden, maar zijn boos vertrokken. Dat is niet goed voor je merk en al zeker niet voor je conversies. Geloof me. Een kwaaie prospect wordt waarschijnlijk geen klant. Negatieve brand awareness en al, dat bestaat.

Wat maakt goede content goed?

Goede content doet goed. Goede content doet de bezoeker niet boos voelen of verward. Goede content misleidt niet, maar educeert. Is waardevol voor de lezer (het aloude ‘Be helpful’-mantra). Goede content zorgt voor engagement. En wordt gedeeld op sociale media.

Goede content kan ook enkel goed zijn in een groter verhaal. Ja, content kan perfect dienen om awareness te creêren en mensen naar je site te brengen. Bij leadstreet werken we bijvoorbeeld graag met blogs, omdat die daar heel effectief voor zijn. Maar doe iets met die lezers op je site … zorg voor een volgende stap.

Goede content beantwoordt een reëele vraag van een bezoeker – en laat hem niet in de steek. Er is altijd een brug naar meer content, die liefst nog waardevoller is voor de bezoeker.

Want dat is de Inboundstrategie: door waardevol en behulpzaam te zijn, educeer en kwalificeer je mensen, en op het einde van de rit zal je dat merken aan je resultaten.

Je probeert niet willekeurig mensen te misleiden om naar je producten te kijken, je krijgt net waardevolle prospects omdat ze je vertrouwen en omdat ze door hun contentkeuzes hebben gekwalificeerd.

Dus, goede content moet goed zijn. De waarde ervan kan je moeilijk onderschatten.

Meer weten over de rol van content binnen Inbound Marketing? Lees onmiddellijk verder in ons ebook ‘Content Strategy for Inbound Marketing'.

Download het Workbook Content Marketing

Jamie Biesemans

Jamie Biesemans

Gedreven door informatietechnologie, business en telecom en toonaangevende contentmarketingprojecten in leadstreet. Gespecialiseerd in het plannen en beheren van inhoudsworkflows, contentstrategie en mediasites, bedrijfsontwikkeling en mediaprojecten.