Héél lange blogposts scoren. Moet jouw content nu ook long form?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
13 februari 2017

SEO Bloggen Content Inbound marketing

DELEN

Wanneer je een blogpost schrijft over een onderwerp dat je goed beheerst, is het verleidelijk om je lekker te laten gaan achter het toetsenbord. Maar wie gaat zo’n knoert van een tekst lezen?

Aardig wat mensen, zo blijkt, want tegenwoordig is er steeds meer bewijs dat in het voordeel pleit van long form content op je blog. Niet alleen lezers blijken ervan te houden, maar vooral Google (SEO) lust lange posts ook bijzonder graag.

Moeten we nu allemaal extra lange blog posts schrijven? We zoeken het uit ...

long-form-content-doen-of-niet.jpg

Weet: goede content levert goede resultaten

Voor het schrijven van goede blogposts sta je er niet alleen voor. Met enkele best practices voor  het schrijven als leidraad, bespaar je jezelf niet alleen hoofdbrekens maar zorg je ook voor betere resultaten.

Denk aan het behandelen van één onderwerp, vraag of probleem per blogpost, of het opstellen van een structuur met kernwoorden voor je begint te schrijven.

Maar wanneer het over de ideale lengte van een blogpost gaat, wordt het wat minder duidelijk. Enerzijds wil je jouw bezoekers alle relevante informatie meegeven die ze mogelijk zoeken, maar anderzijds wil je ze ook niet bedelven onder een vloedgolf met informatie zodat ze halfweg (en soms zelfs al meteen) afhaken.

Tot hoeveel woorden beperk je je dus het beste om je lezers te plezieren? En welke invloed heeft dat op je SEO en rankings? 

In de praktijk blijft het produceren van content vaak een blokkerende factor. Download nu jouw ebook met tips en tools om van start te gaan

Google verschuift van keywords naar context: lange posts hebben het voordeel

Vroeger maakte het voor Google minder uit hoe lang een post was. Kwam een zoekwoord vijftien keer voor in een blogitem, dan besloot Google dat het artikel over dat zoekwoord moest gaan. Met de introductie van algoritmes zoals Hummingbird is de rol van keywords veel kleiner geworden. Google probeert tegenwoordig vooral zelf te begrijpen waarover een pagina gaat, en dat doet het door de context in kaart te brengen. Aan de hand van die informatie maakt Google dan een rangschikking op voor de autoriteit van een pagina in relatie tot een onderwerp.

long-form-content-en-google.jpg

Langere posts lijken daarbij een natuurlijk voordeel te hebben, aangezien ze meer zinvolle aanwijzingen kunnen bevatten over de insteek en inhoud van een artikel – zowel technisch als tekstueel. Daardoor kan Google zich zekerder voelen bij de afweging of ze aansluiten bij een specifieke zoekopdracht.

Recent onderzoek bevestigt de voordelen van langere blogposts ook cijfermatig: bij een analyse van meer dan 1 miljoen Google-zoekresultaten, blijken artikels die op de eerste pagina met zoekresultaten verschijnen gemiddeld 1.890 woorden lang te zijn. Een behoorlijk uitgebreid stukje tekst dus. Kortere posts scoren dan hier veel minder sterk:

long-form-content-scoren-in-google.png

Based on SERP data from SEMRush, we found that longer content tends to rank higher in Google’s search results. The average Google first page result contains 1,890 words. - Brian Dean, Backlinko

Let op: dit betekent niet dat je posts onnatuurlijk lang moet maken of dat keywords onbelangrijk worden; het onderlijnt gewoon de verschuiving bij Google van keyword-centric zoeken naar semantisch zoeken.

Met het oog op een goede autoriteitsscore voor je pagina, lijkt het nu eerder de kunst om posts te schrijven die aan Google’s definitie van ‘uitgebreide content’ voldoen.

Niemand weet exact welke metrics Google gebruikt, maar met het oog op de toekomst lijken long-form posts die rijkelijk voorzien zijn van kwalitatieve informatie over één thema alvast de beste weg naar een goede score.

Maar ... haken lezers niet af bij lange posts?

Nee. Echt niet. Cijfers geven aan van niet. Hoewel we langere tijd zijn opgevoed met de gedachte dat korte, makkelijk verteerbare content the way to go was, scoort langere content voor heel wat parameters beter bij blogbezoekers.

long-form-content-haken-je-lezers-af.jpg

Blogs worden weliswaar meestal op een ‘scannende’ manier gelezen (dus niet woord voor woord), maar bezoekers blijven wel makkelijker hangen bij sterke, relevante content die substantiëler is.

Dat opmerkelijke resultaat kan mogelijk worden verklaard door de logica dat iemand liever te veel dan te weinig informatie krijgt voorgeschoteld.

Op een tennis-vraag als “Hoe verbeter ik mijn back-hand?” heb je waarschijnlijk niet genoeg aan tien regels tekst die een korte, theoretische uiteenzetting geven over dat thema, maar verkies je een uitgebreid, concreet plan van aanpak waarmee je echt werk kan maken van die betere back-hand, opgedeeld in stappen en voorzien van illustraties en video’s. Wat je als bezoeker niet nodig hebt, laat je dan gewoon links liggen.

Tips voor jouw long form content

Wanneer je zelf besluit om met langere posts aan de slag te gaan, is het van belang dat je als auteur wel goed beseft welke minpunten langere content potentieel heeft voor je bezoekers.

Jij krijgt weliswaar meer plaats om je kennis te delen en voorbeelden te geven (een mooie kans om autoriteit op te bouwen), maar wanneer lezers niet meteen de toegevoegde waarde inzien van een stuk, bestaat de kans dat ze al snel weer wegklikken. Het komt er dus op aan om de vorm aan te passen aan de lengte.

Neil Platel geeft een aantal tips voor je lange contentvormen:

  • Gebruik een duidelijke titel
  • Geef in je inleiding meteen duidelijk weer waarover het stuk gaat, welk probleem het oplost of welk vraagstuk behandeld wordt. Doe dit door sleutelwoorden te gebruiken die een belletje doen rinkelen bij je lezers.
  • Voeg eventueel een indicatie toe van de leestijd
  • Gebruik een illustratie vooraan in het item die een idee geeft van wat er volgt
  • Zorg voor een duidelijke, scanbare structuur van je post, met relevante tussentitels die aanzetten tot verder lezen. Denk in sequenties bij erg lange posts.
  • Zorg voor variatie op de pagina door volop de multimediakaart te trekken, met tekst, afbeeldingen, video enzovoort.
  • Schrijf niet om te schrijven, maar hou het doel en de boodschap van je post in het achterhoofd

Die wenken zijn overigens niet alleen van belang voor je lezer, ze zijn ook noodzakelijk op SEO-vlak omdat Google er veel uit kan opmaken.

Aangezien je als auteur ook meer mogelijkheden hebt om een afwisselend woordgebruik te hanteren in een langere tekst, zal je ook sneller een veelheid aan keywords én LSI-keywords (Latent Semantic Indexing; termen en woorden die er logisch mee samenhangen) in een tekst gebruiken – zelfs zonder er echt op te letten.

Dat is dan weer een SEO-voordeel met het oog op de steeds populairder wordende long-tail zoekopdrachten, waarbij mensen op zoek gaan naar een specifiek antwoord op een (heel) specifieke vraag door meerdere zoekwoorden te gebruiken. Een vraag die jouw post dan beantwoordt, en waarvan Google nu perfect op de hoogte is.

Worden long posts ook beter gedeeld op social media?

Check. Ook op dat vlak blijken langere blogposts in het voordeel te zijn. Wanneer we kijken naar social sharing die jouw stuk krijgt, dan komen langere posts er in enkele onderzoeken steevast beter uit dan korte. Hier lijkt de beste tekstlengte voor social shares op ruim 1.500 woorden en meer te liggen. Ook Moz heeft er een mooie grafiek over:

long-form-posts-en-social-sharing.jpg

We can see that long form content consistently gets higher average shares and significantly higher average links. This supports our previous research findings. - Moz

Bovendien biedt een langere post ook meer mogelijkheden op een goede gebruikservaring naar social shares toe. Voeg bijvoorbeeld social sharing-buttons toe aan multimedia content in je long-form posts – video scoort typisch erg goed op social. Ook een mooie infographic of aantrekkelijke foto kan soms meer zeggen dan 1.000 woorden. En klikbaarder zijn. In een korte post kun je sowieso minder makkelijk andere contentvormen kwijt dan in een langere post.

Ook wanneer je jouw content actief gaat delen op forums, LinkedIn en andere plekken waar er een mondig, tech-savvy en vaak erg gespecialiseerd publiek zit, scoor je typisch beter met diepgaande stukken. Juist omdat ze meer autoriteit uitstralen en de kans geven om echt dieper te graven, sluiten ze beter aan bij de voorkennis en verwachtingen van deze doelgroep.

Vergeet niet dat deze communities en netwerken erg belangrijk kunnen zijn met het oog op potentiële backlinks, en die zijn nog steeds doorslaggevender voor je ranking dan de lengte van je tekst. 

Uit het bovenstaande onderzoek van MOZ bleek trouwens ook dat long form posts méér backlinks kregen dan de kortere varianten. Like!

Maar wat met conversie? Geeft zo'n lange post betere en/of meer leads?

Dat lijkt ook het geval te zijn, want ook voor conversie blijkt langere content voordelen in te houden. Marketingspecialist Neil Patel voerde op zijn homepage een A/B-test uit, en daaruit bleek de langere pagina voor gevoelig betere resultaten te zorgen: niet alleen leverde die meer leads op, ook de kwaliteit van de leads was beter. Twee troeven dus.

Zijn test is overigens geen alleenstaand geval. Ook in enkele andere A/B-tests werden er opmerkelijke verschillen genoteerd in het voordeel van long-form content, waarbij die soms tot 45% beter scoorde dan de korte versie.

Done deal. Ik publiceer dus vanaf nu alleen nog lange blogitems?

Niet noodzakelijk. Long-form content is populair omdat ze zo goed scoort bij Google en daardoor ook makkelijker een groot en duidelijk afgelijnd publiek bereikt. Maar aangezien het ook kwalitatieve content moet zijn, is het een tijdsintensieve aanpak waar dus ook de nodige middelen tegenover staan.

Daarom bewaar je deze aanpak liever voor evergreen content, rond thema’s die niet om de haverklap veranderen en een lange houdbaarheidsdatum hebben. Zo krijgen deze posts de tijd om te renderen.

Andere factoren die je mee in overweging moet nemen wanneer je lange content wil maken, zijn onder meer:

  • Je inhoud: wat heb je te melden in je post? Gaat het om een boodschap die je kan brengen in 500 woorden, doe het dan gewoon. In dat geval heeft het geen zin om de tekst aan te dikken tot 2.000 woorden. 
  • Je middelen: niet elk marketing- of contentbudget biedt ruimte voor een blog waarop met de regelmaat van de klok hoogwaardige long-form posts op verschijnen. Kwalitatieve content maken kost tijd, en langere stukken maken dit niet goedkoper. Ga dus na of deze aanpak in de eerste plaats haalbaar is.
  • Het formaat: leesbaarheid is een sleutelwoord bij langere blogposts, anders werken ze contraproductief. De structuur van je tekst, beelden, video’s en de opmaak van je pagina’s moeten allemaal aangepast zijn aan de lengte van een post, zoals in deze indrukwekkende long-form post van New York Times (een mini-site, feitelijk).
  • Je publiek: hou je Buyer Persona voor ogen: waaraan hebben ze een boodschap, hoe help je ze, wat boeit ze, welke problemen willen ze oplossen? Je wil content maken die niet alleen goed scoort, maar ook gelezen wordt. Afhankelijk van je doelgroep, zijn lange blogposts mogelijk niet altijd het juiste middel om ze op hun wenken te bedienen.
  • Je contentvormen: er zijn nog meer vormen dan alleen tekst om een boodschap efficiënt over te brengen. Maak je bijvoorbeeld intensief gebruik van infographics, slideshows of video’s, dan is het moeilijk om dat soort posts te toetsen aan een metric die met woordaantallen werkt. Staar je er dus niet blind op.

(Voor wie nieuwsgierig is: precies 1.802 woorden)

Download Workbook Content Marketing

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.