“Je blogt niet om de volgende Pullitzer of Gouden Uil te winnen. Je blogt omdat je unieke kennis of inzichten rond een specifiek antwoord met je publiek wil delen.”
Heel wat startende bloggers maken zich zorgen om originaliteit, om onderwerpen waar ze frisse en aantrekkelijke posts rond kunnen creëren. Onze mening? Maak je geen illusies; het internet is een nogal grote plek en je kan geen onderwerp bedenken waar nog niets over geschreven is. Maar dat… is dan ook de verkeerde invalshoek. Het startpunt van waaruit jij interessante content voor jouw publiek creëert, is je persoonlijke expertise en ervaring in een welbepaald onderwerp.
Neem nu deze post! Je vindt iets meer dan 3 miljoen artikels over hoe je goede content moet schrijven, en de meeste echoën gewoon wat iedereen al weet. Maar na zowat 20 jaar in de uitgeefwereld, honderden projecten in print, web, mobiel of sociaal hebben we een heel eigen verhaal te vertellen over hoe je efficiënt goede stukken schrijft. Ga dus op zoek naar je eigen ervaringen, lessen en frustraties in de domeinen waar je sterk staat, en gebruik die als voedingsbodem voor je verhalen.
Je gebruikt in je onderneming wellicht buyer persona om je leads en klanten in kaart te brengen. Als je die oefening hebt gedaan, gebruik ze dan om vast te pinnen wat de noden en verwachtingen van je publiek zijn. Schrijf je voor iemand die technisch onderlegd is, een marketeer dan wel een beslissingsnemer? Hoeveel voorkennis mag je veronderstellen, en wat zijn de plannen van je lezer met de info die je blogpost verschaft?
Vergeet even het romantische beeld van de schrijver, het kamertje en de schrijfmachine. Net zoals je andere professionele activiteiten start de creatie van een blogpost vanuit een strakke planning. Een goede vuistregel is die van de content drietrapsraket.
1) Je start vanuit een algemeen contentplan voor je site. Dat bepaalt wanneer je posts plaatst, over de onderwerpen die je behandelt en voor wie je schrijft (en via welke kanalen). Zonder contentplan is je site een stuurloos schip dat in alle richtingen afdrijft. Heb je nog geen contentplan, dan is dat nu je eerste stap! (In een volgende post helpen we je op weg met je content plan).
2) Plan de voorbereiding van je post. Verzamel niet alleen al je bronnen, maar ook referenties, cijfers en beeldmateriaal. Wees zorgvuldig, en dubbel- of zelfs tripple check je bronnen. Niets zo dodelijk voor de geloofwaardigheid van je post dan foute of verouderde referenties. Dit is wellicht het meest intensieve onderdeel van je creatieve missie, maar ook het meest belangrijke.
3) Plan de structuur van je blogpost. Een blogpost - of eender welk ander artikel - schrijf je niet van de eerste tot de laatste zin. Onze favoriete aanpak is eerst het skelet van een artikel uit te schrijven. Je start met de hoofdtitels, dan de paragraaftitels. Onder elke titel schets je vervolgens in enkele sleutelwoorden waarover je het in die paragraaf wil hebben, en op - ongeveer - hoeveel tekens. Pas als dat skelet er ligt, start je met het echte schrijfwerk.
"Maar ik kan niet schrijven…"
Laten we je blogposts even in het juiste perspectief plaatsen. Je blogt niet om de volgende Pullitzer of Gouden Uil te winnen. Je blogt omdat je unieke kennis of inzichten rond een specifiek antwoord met je publiek wil delen. En dat publiek is in eerste lijn op zoek naar goede info, naar jouw persoonlijke inzichten en de lessen die je kan overdragen. Dat je niet zowel een fantastische inbound marketeer plus een begenadigd schrijver kan zijn, begrijpt je publiek heus wel. Laat je dus niet blokkeren door een mogelijk minder vlotte pen, en probeer je inzichten zo helder en direct mogelijk neer te schrijven. Een ietwat scheve tekst draagt zelfs bij aan de persoonlijkheid - en dus geloofwaardigheid - van je post.
Er zijn wellicht een paar valkuilen die je wil vermijden:
Zelfs de meest perfecte blogpost schiet z'n doel voorbij als hij niet bij het beoogde publiek landt. Natuurlijk zet je jouw post op de website van je bedrijf, en hoop je dat daar genoeg lezers op landen. Maar dat volstaat niet; er zijn heel wat manieren om de schijnwerpers op je nieuwe post te richten. Als alles goed is, beschik je over een Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn-account? Wel, posten maar - telkens aangekeild door een sterke, prikkelende titel. En push gerust je persoonlijke netwerk om je blogpost een extra duwtje te geven.
Durf verder te gaan - als je tijdens je vooronderzoek goede sociale groepen rond jouw thema ontdekte, maak je dan lid en bied je blogpost daar aan. Websites die verhalen rond jouw thema verzamelen? Aanschrijven en zorgen dat je gepost wordt!
De drie belangrijkste obstakels voor een goede blogpost zijn Idee, Creatie en Verspreiding. Maar er hoeft geen inkt door je aderen te stromen om efficiënte en populaire posts te creëren. Met een goede voorbereiding, strakke planning en genoeg passie voor je onderwerp heb je alles in huis voor de perfecte blogpost.