Hoe een blogpost schrijven met een sterke conclusie? Help: een blog beginnen (#2)

Jamie Biesemans
Jamie Biesemans
15 juli 2015

Bloggen Content Inbound marketing

DELEN
Dat content en meer bepaald blogs belangrijk zijn voor je inboundstrategie, daar hebben we het al uitgebreid over gehad. In een vorige blogpost legden we je uit hoe je met het bloggen start. De vraag die er nog rest is: “Hoe eindig je een blogpost?”

We raden je aan om het eerste deel van de reeks 'Help: een blog beginnen' even te herbekijken. De tips zijn goud waard en kunnen je echt helpen bij het zoeken naar een methode om vlot(ter) content te schrijven. Hoe dat systematisch te doen over lange tijd, daar hebben we het binnenkort over.

een-blogpost-zonder-conclusie-is-als-de-Mont-Ventoux-zonder-renners

Waar wij het in dit stuk over hebben, is dit:

Een blogpost zonder conclusie is als een Tour zonder aankomst in Parijs. Of de Mont Ventoux zonder renners. Of ... (ja, je begrijpt wel waar we heen willen).

Hoe voorkom je de valkuil van een blogpost te schrijven die sterk start, maar heel flauw eindigt? Zelfs voor geroutineerde contentmakers loert dat gevaar wel vaker om de hoek. Maar waar gaat het mis? Er zijn verschillende oorzaken denkbaar:

  • Je structuur zit niet goed en eigenlijk staat je conclusie ergens in het midden. Je moet opbouwen naar een conclusie, niet een conclusie presenteren en dan alinea’s lang ‘bewijzen’.
  • Je bent krampachtig je best aan het doen om een langer stuk te schrijven. Veel mensen zijn overtuigd dat een blogpost een zekere lengte moet hebben. Maar er is niets mis met ‘kort en krachtig’ te zijn. Maar let op, want…
  • Je zegt te weinig, waardoor een post voor niet-ingewijden veel te weinig informatie bevat en van de hak op de tak springt. Denk aan je persona’s en schrijf op hun kennisniveau.
  • De conclusie is er wel, maar niemand snapt hem. Je streeft uiteraard naar duidelijkheid voor heel je blogpost, maar je inleiding en conclusie moeten extreem helder zijn.
  • Je blogpost probeert veel te veel informatie over te brengen. Het is een advies die we bij leadstreet wel vaker geven: hou het simpel en behandel één probleem of onderwerp per blogpost. Dat leest beter en is goed voor SEO.
Of naar analogie met de Tour:
  • De eindaankomst in Parijs is er al na zeven dagen. En dan … komen plots de bergetappes.
  • Je maakt de Tour 5.000 kilometer lang en laat hem twee maanden duren.
  • Je rijdt recht van Utrecht naar de Champs-Élysées.
  • Aan de kerk van Montsauche-les-Settons wijs je plots een winnaar aan. Met een dobbelsteen.
  • De Tour de France wordt gecombineerd met de Isle of Man TT (Tourist Trophy ) en het ijsberen-event van de zwemclub van Deurne.

Onze tips voor een goede conclusie van je blogpost

Er zijn hulpmiddeltjes om je te helpen bij construeren van je blogpost. Herinner je nog dat we in de vorige post aanraden om je inleiding te schrijven en dan alvast tussentitels te bedenken? Zo creëer je een structuur die je dan invult. Je kan die methode verder verruimen door ook je conclusie eerst te schrijven.

Niet iedereen houdt van deze aanpak, want het veronderstelt wel dat je alle research vooraf doet en dan pas begint te schrijven. Sommige schrijvers werken liever lineair – bovenaan beginnen en naar het einde toe werken – en researchen als het ware tijdens het schrijven.

structureer-je-blogpost-en-geef-in-de-conclusie-een-concreet-antwoord-op-de-vraag-van-je-artikel

Als dit voor jou werkt, why not? Bij deze aanpak is het wel een goed idee om je blogpost te herlezen (of laten herlezen), want de kans is groot dat hij toch niet zo helder is als je denkt.

Als je werkt met een eindredacteur (we komen uit de uitgeefwereld waar dat de regel is) durf je wel's lui worden en teksten in te leveren zonder ze na te lezen. Dat vinden die mensen écht niet leuk, trouwens.

Maar ook voor een blogpost is het belangrijk dat een tekst vloeiend en (relatief) correct is, want zaken als tikfouten kunnen je autoriteit in twijfel trekken. Denk er tegelijkertijd wel aan dat je schrijft voor bepaalde persona’s en je wél hun taalgebruik moet hanteren.

Dus zelfs al leest iemand je post na, doe het toch eerst zelf. De tikfouten verwijderen doe je uiteraard, maar kijk dan vooral of je blogpost coherent en duidelijk is.

De eindsprint

Wat moet er nu in die conclusie staan? Kort gesteld: een concreet antwoord op de vraag of probleem waar de blogpost over handelt. Klink logisch, maar toch is het vaak niet zo. Het is belangrijk dat de bezoeker aan je blog echt een gevoel heeft van iets waardevol en nuttig te hebben geleerd.

‘Underpromise and overdeliver’ is altijd een goede filosofie om te hanteren. En ons aloude content-mantra: ‘Be helpful’.

Minstens even belangrijk is dat je blogpost niet zomaar eindigt. Geef de bezoeker ook de mogelijkheid om meer te doen. Biedt hem in één ruk iets waardevol aan dat hij mogelijk interessant vindt. Een expertgids die een gerelateerd onderwerp uitdiept, bijvoorbeeld. Een video met een demonstratie van de software die je net beschreven hebt in je artikel. Dat is goed voor je lezer – want hij krijgt nuttige informatie – en jij brengt hem verder op het pad van educatie en kwalificatie.

Meer weten? Lees dan onze expertgids 'Content Strategy for Succesful Inbound Marketing', met heel wat tips en inzicht rond hoe jij content kan gebruiken om meer en betere leads te genereren op jouw site.

Download het Workbook Content Marketing

Jamie Biesemans

Jamie Biesemans

Gedreven door informatietechnologie, business en telecom en toonaangevende contentmarketingprojecten in leadstreet. Gespecialiseerd in het plannen en beheren van inhoudsworkflows, contentstrategie en mediasites, bedrijfsontwikkeling en mediaprojecten.