Te lang, te kort, te weinig, te wollig of gewoon niet goed. We weten allemaal hoe belangrijk een sterke subject line is voor je emails, en toch blijkt het moeilijk om telkens weer de juiste balans tussen lengte, inhoud en de juiste sleutelwoorden in één korte zin te verpakken. In een vorige post hebben we de ideale lengtes voor blogtitels en –posts bekeken, hier gaan we na wat de ideale lengtes zijn voor de onderwerplijn van je email, een tweet en een facebook post.
De resultaten die je hier vindt zijn gebaseerd op een reeks onderzoeken door verschillende bureaus zoals Buddy Media, KISSmetrics, Hubspot, Mailchimp en FastCompany, hier netjes samengebracht in één, mooi overzicht.
Misschien wel de grootste uitdaging bestaat erin de openingsrate van je newsletters te boosten met een sterke titel. In de gemiddelde mailbox is er sowieso veel competitie, de argwaan van de lezer is groot en met beelden en leuke opmaakjes stunten lukt ook niet.
Heel wat studies maken vooral duidelijk dat er geen verband is tussen titellengte en openingsrate, maar als je toch in de cijfers duikt, dan merk je kleine, maar duidelijke verschillen die de beste efficiëntie belooft tussen 31 en 39 tekens lang.
We spreken dan over verschillen in openingsrate van 3% tot 5%. Vanzelfsprekend wordt dat argument weggeveegd door de relevantie en actualiteit van je e-mailonderwerp.
Een tweet kan nooit langer dan 140 tekens zijn. Maar als je maximaal wil scoren, dan hou je het op 100 tekens. Onderzoek toont aan dat de interactie op tweets onder 100 tekens tot 17% hoger is dan op langere tweets.
De beste retweet-rate krijg je bovendien op tweets tussen 71 en 100 tekens lang. Tweets op deze lengte zijn lang genoeg om zinvol te zijn, maar laten voldoende ruimte aan de lezers om iets toe te voegen in een retweet.
Facebook geeft je heel wat meer ruimte dan Twitter, maar als je goede resultaten wil halen dan moet je de lijnen nog strakker zetten dan op Twitter. Bij een grootschalig onderzoek op engagement (gedefinieerd als aantal likes en comments), bleek dat de meest efficiënte titellengte onder 40 tekens blijft.
Posts op die lengte halen tot 86% meer engagement dan gemiddeld. Nu is 40 tekens extreem kort (deze zin is langer). Maar zelfs door je Facebook-titels onder 80 tekens te houden, haal je nog steeds 66% meer engagement dan het gemiddelde.
We verkopen hier geen opwindende trends, maar harde cijfers. Die tonen aan dat je best de lengte van je tweets (100 tekens), Facebook posts (40 tekens) en email subject line (33 tekens) in de gaten houdt. In een vorige post hebben we de ideale lengtes voor blogtitels en –posts bekeken.