It's the content, dummy!
De grootste valkuil voor een contentmarketingproject? Focussen op de processen en automatisatie, en vergeten dat die alleen renderen als je ook een goed verhaal te vertellen hebt. Als je echt denkt dat je van een prospect een klant kunt maken door met indrukwekkende technologieën en spreadsheets te zwaaien, sla deze zeven tips voor goede content dan gerust over …
1. Start met het vastleggen van je doelstellingen
"Wat wil je bereiken met je contentproject?" Zonder een duidelijk antwoord op die vraag kun je geen strategie opbouwen. Leg dus eerst vast wat je concrete doelstellingen zijn; brand awareness, upselling, lead of customer conversion, loyalty, customer service of – wellicht het meest ambitieus – gepassioneerde volgers.
2. Pin nu vast tegen wie je praat
Wat je doelstellingen ook zijn, je potentiële klant vormt je publiek. Stel zorgvuldig je buying persona op en begrijp wat hen aantrekt, engageert en motiveert. Zoek op wie in je bedrijf het dichtst bij die buying persona staat, en betrek hen in het proces.
3. Schets de route van lead tot klant
Aware, interest, desire, action … de vier stadia uit de buyers' funnel zijn evengoed van toepassing op de verhalen die je brengt. Analyseer voor elke fase niet alleen de correcte inhoud, maar ook het platform waarop je leads het meest efficiënt kunt bereiken. Als je in dit proces extra fases kunt definiëren, kun je jouw content ook nauwkeuriger afleveren.
4. Breng in kaart welke inhoud je nodig hebt
Er zijn tientallen vormen en categorieën die bepalen hoe je content opgebouwd wordt; van een white paper over een blogpost tot een rake tweet. Pas de conclusies uit de vorige oefening toe op jouw situatie om voor elke fase de correcte inhoud te definiëren. Dit vormt de basis van je contentstrategie …
5. Maak een inventaris van wat je hebt
Je weet nu wat je nodig hebt, tijd om te kijken wat je in huis hebt. Maak een overzicht van de content, de assets en het creatiepotentieel die je bedrijf biedt, en zet die af tegen de blauwdruk van je contentstrategie. Maak een realistische inschatting die verder gaat dan de eerste maanden van je project; contentmarketing is een project op lange termijn.
6. Maak een inventaris van wat je mist
Zoek nu de lege vlekken in je spreadsheet op, en onderzoek hoe en met wiens hulp je die blanco's kunt invullen. Analyseer ook waarom je bedrijf op een bepaalde fase van het contentproces of -platform afwezig blijkt. Let erop dat het belangrijker is om met je content alle fases van je strategie af te dekken, dan massaal actief te zijn in slechts enkele fases.
7. Tijd voor een contentstrategie
Het is niet omdat je verhaal goed is uitgewerkt, dat het weerklank zal vinden bij al je prospecten. Herhaal bovenstaande stappen voor elke buying persona die je opstelde, en focus op het personaliseren van je verhaal naar de behoeften van elke, specifieke ijkpersoon. Werk zo je contentstrategie af. Start nu met het creëren van geloofwaardige en engagerende content. Blijf kritisch, meet je resultaten en hou vol … contentmarketing werkt alleen op volle kracht!
Meer over content? Lees dan:
Hoe schrijf ik de perfect blogpost: 5 essentiële stappen